22 Haziran 2026, Pazartesi 💵 💶 🥇
SON DAKİKA
SAĞLIK

Vatandaşın sağlığını hiçe sayıyorlar! 90 liralık ayçiçek yağını 350 TL’ye satmışlar

<h2>Tarım ve Orman Bakanlığı, tüketici sağlığını tehlikeye düşürecek gıdalar ve hileli ürünleri ayrı listelerle kamuoyuna açıkla…

28.10.2024 17:17 1895 okunma 0 yorum
Yazı boyutu
Vatandaşın sağlığını hiçe sayıyorlar! 90 liralık ayçiçek yağını 350 TL’ye satmışlar
<h2>Tarım ve Orman Bakanlığı, t&uuml;ketici sağlığını tehlikeye d&uuml;ş&uuml;recek gıdalar ve hileli &uuml;r&uuml;nleri ayrı listelerle kamuoyuna a&ccedil;ıklamaya devam ediyor. Hileli &uuml;r&uuml;nler listesine her ge&ccedil;en g&uuml;n yenileri ekleniyor, firmalar tek tek ifşalanıyor.</h2> <p>Tarım&nbsp;ve Orman Bakanlığı taklit ve tağşişi yapılan &uuml;r&uuml;nleri kamuoyuna duyuruyor. Yayınlanan&nbsp;son&nbsp;listede ise&nbsp;k&ouml;fte, yoğurt, sıvı yağı, sumak, &ccedil;iğ s&uuml;t, s&uuml;zme bal, zeytinyağı gibi temel&nbsp;gıda&nbsp;&uuml;r&uuml;nlerine karıştırdıkları maddelerle insan sağlığını resmen hi&ccedil;e saymışlar.</p> <p>En dikkat &ccedil;ekenleri ise geleneksel k&ouml;ftede soya, yoğurtta nişasta, sumakta gıdada kullanılmayan izin verilmeyen boya tespiti oldu. Peki vatandaşlar sahte &uuml;r&uuml;nleri nasıl anlayabilir, ş&uuml;pheli bir durumda nereye şikayet edebilirler?</p> <h3>&#39;&#39;ORGAN HASARI, KRONİK SAĞLIK PROBLEMLERİ YAŞANIYOR&#39;&#39;</h3> <p>Konuyla ilgili t&uuml;m merak edilenleri milliyet.com.tr&rsquo;ye a&ccedil;ıklayan Gıda M&uuml;hendisi ve Denetim Uzmanı Nurten Sırma şu ifadeleri kullandı: &ldquo;Bakanlık artık gıdada sahtecilik yapanları iki listede yayınlıyor. Bunlardan biri sağlığı tehlikeye d&uuml;ş&uuml;recek gıdalar listesi, bir diğeri de gıdada taklit ve tağşiş yapanlar. 109 tane sağlığı tehlikeye d&uuml;ş&uuml;ren firma a&ccedil;ıklandı. 703 tane de gıdada taklit ve tağşiş yapanlar a&ccedil;ıklandı.</p> <p>Sağlığı tehlikeye d&uuml;ş&uuml;ren gıda &uuml;r&uuml;nlerinde sumak var. İ&ccedil;inde gıdada kullanılmaya izin verilmeyen boya tespit edildi. Gıda sekt&ouml;r&uuml;ne ait boya ayrıdır, gıda sekt&ouml;r&uuml;ne aittir. Fazla kullanıldığında neler olduğunu kestirebilirsiniz. Ancak gıdada kullanılmayan boya varsa burada kontrolden &ccedil;ıkmış&nbsp;&uuml;retim&nbsp;g&ouml;r&uuml;yoruz. İnsan t&uuml;kettiği zaman boyanın toksik maddeleri ile ilgili sağlık sorunu yaşanacağı ortada. Bununla ilgili pek &ccedil;ok &ccedil;alışma da yapıldı. &Ccedil;alışmada yabancı boya maddelerindeki toksik madde nedeniyle uzun vadede organ hasarı, toksik maddeden dolayı akut ve kronik sağlık problemleri yaşanıyor.</p> <h3>YOĞURTTA NİŞASTAYA RASTLANDI! BUNUN SAĞLIĞA ZARARI NE?</h3> <p>Normalde nişasta sağlığı tehlikeye d&uuml;ş&uuml;ren bir şey değildir. Nişastayı yoğurda neden koyuyorlar? Yoğurdun kıvamı artsın, yoğunluğu artsın ve ağırlık artışı yaşansın diye nişasta koyuyorlar. Dışarıdan bakıldığında sağlığa zararı yokmuş gibi g&ouml;r&uuml;n&uuml;yor. Fakat ş&ouml;yle bir zararı var: Bunu mevzuata aykırı koyuyor. Bu işlemin yapıldığı tesis hijyen koşullarına uygun mu? Bu bir soru işareti. T&uuml;ketici parasının karşılığını alamamış oluyor. Burada sağlığı tehlikeye d&uuml;ş&uuml;ren bir durum var.</p> <p>Yoğurda bir de mevzuata aykırı olarak natamisin karıştırmışlar. Daha &ouml;nceki listelerde bu vardı. K&uuml;f ve maya &ouml;nleyiciyi yoğurtta kullanmışlar, bu yasal değil. Natamisinin gıda sekt&ouml;r&uuml;nde yeri vardır ancak az kullanılır.</p> <h3>K&Ouml;FTEYE NEDEN SOYA KOYUYORLAR?</h3> <p>Soya protein ağırlıklı olan &uuml;r&uuml;nlerde kullanılıyor. Soya proteinini kırmızı etten gelen proteinle karıştırarak bunu değerlendiriyorlar. Firma &lsquo;protein değerini eksik koyup soya ilave ederim, toplam protein değerini tamamlarım&rsquo; diyor. Şirket sahada ucuz soya buluyorsa bunu ilave ediyor. Burada kırmızı etin maliyetini azaltmaya &ccedil;alışıyorlar. Soya insan sağlığına zararlı değil ancak t&uuml;keticiyi mali olarak kandırmış oluyorsunuz.</p> <h3>&#39;&#39;SADE YAĞA İNEK S&Uuml;T&Uuml; İLAVE ETMİŞLER&#39;&#39;</h3> <p>Sade yağ diye bahsedilen şey baklava ve katmerde kullanılan yağdır. S&uuml;t&uuml;n yağından tereyağı yapılır veya sade yağ yapılır. Gıda mevzuatına g&ouml;re tereyağında yağ oranı&nbsp;y&uuml;zde&nbsp;87 olmalıdır. Sade yağdaki oran da y&uuml;zde 99&rsquo;dur. Yani yağ oranı y&uuml;ksek ve daha kaliteli bir yağdır sade yağ. Ancak s&uuml;t&uuml;n yağı pahalı ve kıymetli bir şey olduğu i&ccedil;in s&uuml;t&uuml;n yağından &ccedil;almış, onun yerine ona benzer aynı sınıftan inek s&uuml;t&uuml; ilave etmişler. Burada yine bir mali sahtecilik var. Olması gereken kaliteyi vatandaşa sunmuyorlar. S&uuml;t&uuml;n para eden kısmı yağ tarafındadır. Firma burada s&uuml;t&uuml;n yağından &ccedil;alarak onun yerine başka ilaveler yapıyor.</p> <h3>&#39;&#39;90 LİRALIK AY&Ccedil;İ&Ccedil;EK YAĞINI ZEYTİNYAĞI DİYE SATMIŞLAR&#39;&#39;</h3> <p>Bitkisel karışım sıvı yağda boya tespit edildi. Ay&ccedil;i&ccedil;ek yağının litresi 90 lira, firma bunun i&ccedil;erisine gıdada kullanımının yasak olduğu yeşil boyayı ilave ederek bunu zeytinyağı diye satıyor. Zeytinyağının litresi 350 TL. Yani 90 liralık ay&ccedil;i&ccedil;ek yağını 350 TL&rsquo;ye satıyorlar. Tonajlı sattığı i&ccedil;in firmaya y&uuml;ksek kar marjı kalıyor. Bu da niyeti bozan firmalara karanlık ve cazip bir saha a&ccedil;ıyor. Tavuk sosu harcında gıdada kullanılmasına izin verilmeyen boya kullanmışlar.</p> <h3>VATANDAŞ SAHTECİLİĞİ NASIL ANLAYABİLİR?</h3> <p>Bu firmalar bitkisel karışım sıvı yağa uygun olmayan sekt&ouml;r&uuml;n dışından bir boya ilave etmişler, bunu genelde koyu şişeye, kahverengi şişelere koyuyorlar. G&ouml;zle dışarıdan anlayamazsınız, ancak eve getirdiğinizde yemeğe veya salataya koymadan &ouml;nce beyaz bir tabağa vatandaşlar d&ouml;ks&uuml;n. D&ouml;kt&uuml;kten sonra boya kısmı bir tarafta yoğun olabiliyor. Bunu mutlaka tabağa veya bardağa boşaltsınlar. Eşit dağılmamış bir renk varsa, g&ouml;r&uuml;nt&uuml;s&uuml;nde farklılık varsa, tadında farklılık varsa t&uuml;ketmesinler.</p> <p>Etiketsiz &uuml;r&uuml;n almak &ccedil;ok riskli. Nereden geldiği belli olmayan &uuml;r&uuml;nler oluyor. &Uuml;zerinde fabrika adı yok, kayıt numarası yok. Hesabını nereye soracaksınız? Bakanlığa şikayet etseniz bile kimi şikayet edeceksiniz?</p> <h3>SAHTE FİRMALAR NASIL ANLAŞILIR?</h3> <p>Tarım ve Orman Bakanlığı zaman zaman uyarılarda bulunuyor. Bazen sahte vakıf, kooperatif adıyla faaliyet g&ouml;steren, işini doğru yapan vakıfların adını kullanan sahte firmalar da sahada oluyor. Bunu ayırt etmek i&ccedil;in vatandaş şunu yapabilir: &Uuml;r&uuml;n&uuml; aldıktan sonra kayıt numarası kontrol edilmelidir. Arama motoruna gıda g&uuml;venliği&nbsp;bilgi&nbsp;sistemi diye yazılırsa Bakanlığın aktif ettiği bir site a&ccedil;ılıyor. Siteden &uuml;r&uuml;n&uuml;n &uuml;zerinde yer alan işletme kayıt numarasını kontrol etsinler.</p> <h3>NEREYE ŞİKAYET EDİLMELİ?</h3> <p>Vatandaşın anlayabileceği enstr&uuml;manlar belli. Ya tadarak ya da g&ouml;rerek, koklayarak anlayabilir ancak bazı durumlarda bu anlaşılmıyor. Vatandaşlar k&ouml;fteye soya koyulduysa veya eşek, at eti kullanıldıysa bunu anlayamayabilirler. K&ouml;ftede soyayı anlayabilmek &ccedil;ok zor. Eğer bir farklılık seziyorlarsa da ALO 170 ihbar hattına bildirimde bulunsunlar.&rdquo;</p> <p>KAYNAK:&nbsp;MİLLİYET</p>

Yorumlar (0)

İlk yorumu siz yapın.

Yorumlar moderasyon onayından sonra yayınlanır.