26 Haziran 2026, Cuma 💵 💶 🥇
SON DAKİKA
TÜRKİYE

Kaçak Elektrik Türkiye’de Elektrik Arzını Tehdit Ediyor!

<p><strong>Dicle Elektrik, Şanlıurfa ve Mardin başta olmak üzere bölgede artan kaçak elektrik kullanımının ulusal enerji güvenliğini tehdi…

29.04.2025 14:21 644 okunma 0 yorum
Yazı boyutu
Kaçak Elektrik Türkiye’de Elektrik Arzını Tehdit Ediyor!
<p><strong>Dicle Elektrik, Şanlıurfa ve Mardin başta olmak &uuml;zere b&ouml;lgede artan ka&ccedil;ak elektrik kullanımının ulusal enerji g&uuml;venliğini tehdit ettiğini a&ccedil;ıkladı. Dicle Elektrik Genel M&uuml;d&uuml;r&uuml; Yaşar Arvas, yaptığı a&ccedil;ıklamada, &ldquo;Şanlıurfa ve Mardin başta olmak &uuml;zere tarımsal sulamada kontrols&uuml;z şekilde artan ka&ccedil;ak elektrik kullanımı, sadece enerji sistemini değil tarımı, &ccedil;evreyi ve toplumsal d&uuml;zeni tehdit eden boyutlara ulaştı. Kuraklık ve yer altı sularının bilin&ccedil;sizce kullanımı nedeniyle 850 metre derinliğe varan kuyulardan su &ccedil;ekmek amacıyla rekor seviyede ka&ccedil;ak elektrik t&uuml;ketiliyor. Bu durum, sadece bu yılın ilk 4 ayında 1.5 milyar kWh fazla enerji t&uuml;ketimine yol a&ccedil;tı.&rdquo; dedi. Bu usuls&uuml;z durumun s&uuml;rd&uuml;r&uuml;lemez olduğunu vurgulayarak ka&ccedil;ak elektrik t&uuml;ketiminin ulusal şebekeye zarar verdiğini ve T&uuml;rkiye&rsquo;nin Avrupa elektrik ağı ENTSO-E ile entegrasyonunu etkileyebileceğini ifade etti.</strong></p> <p><strong>Haber videosu i&ccedil;in:&nbsp;<a href="https://we.tl/t-P4EFOVplWH" target="_blank">https://we.tl/t-P4EFOVplWH</a></strong></p> <p>Kayıpsız, kesintisiz ve kaliteli enerji dağıtımı hedefiyle G&uuml;neydoğu Anadolu B&ouml;lgesi&rsquo;nde hizmet veren Dicle Elektrik, kuraklıkla birlikte hızla artan tarımsal sulama kaynaklı ka&ccedil;ak elektrik kullanımının sadece b&ouml;lgeyi değil t&uuml;m T&uuml;rkiye&rsquo;yi tehdit ettiğini a&ccedil;ıkladı. A&ccedil;ıklamada, Şanlıurfa ve Mardin başta olmak &uuml;zere tarımsal sulamada elektrik t&uuml;ketiminin ge&ccedil;en yıla g&ouml;re yaklaşık y&uuml;zde 300 arttığı, bazı b&ouml;lgelerde ise bu artışın 10 kata yaklaştığı, bu t&uuml;ketimin neredeyse y&uuml;zde 96&rsquo;sının ka&ccedil;ak elektrik kullanılarak karşılandığı bilgisi verildi. Bu durumun ulusal şebekede dengesizliklere yol a&ccedil;tığı ve y&uuml;ksek maliyetlerin ise t&uuml;m T&uuml;rkiye&rsquo;nin omuzlarına y&uuml;klendiği vurgulandı. T&uuml;rkiye&rsquo;nin b&uuml;y&uuml;k &ouml;l&ccedil;&uuml;de dışa bağımlı olduğu ve pahalı bir kaynak olan enerjinin vatandaşlara daha d&uuml;ş&uuml;k maliyetle sunulabilmesi i&ccedil;in devlet tarafından s&uuml;bvanse edildiği de ayrıca hatırlatıldı.</p> <p><strong>Rekor derinlikteki kuyular ekolojik felakete yol a&ccedil;ıyor</strong></p> <p>Dicle Elektrik Genel M&uuml;d&uuml;r&uuml; Yaşar Arvas, sulama kuyularında bug&uuml;ne kadar ulaşılan en derin seviyeye inilerek 850 metreden su &ccedil;ekildiği bilgisini paylaşarak, &ldquo;Bu rekor derinlik, b&ouml;lgemiz adına a&ccedil;ık bir ekolojik alarmdır. Yer altı sularının kontrols&uuml;z ve vahşi sulama y&ouml;ntemleriyle t&uuml;ketilmesi hem ekosistemi tehdit etmekte hem de tarımın s&uuml;rd&uuml;r&uuml;lebilirliğini riske atmaktadır. S&uuml;rd&uuml;r&uuml;lebilir tarım i&ccedil;in modern ve doğru sulama y&ouml;ntemlerine ge&ccedil;ilmesi artık bir tercih olmanın dışına &ccedil;ıkmalıdır.&rdquo; dedi. Arvas, bu derinliklerden yalnızca &ccedil;ok g&uuml;&ccedil;l&uuml; motopomplarla su &ccedil;ekilebildiğini ve bunun da enerji t&uuml;ketimini olağan&uuml;st&uuml; seviyelere taşıdığını s&ouml;ylerken, &ldquo;Yılın ilk d&ouml;rt ayında yalnızca bu nedenle 1.5 milyar kWh fazladan t&uuml;ketim ger&ccedil;ekleşti. Kontrols&uuml;z gidişat durdurulmazsa ulusal şebekemiz &ccedil;&ouml;kme riskiyle karşı karşıya kalabilir.&rdquo; uyarısında bulundu.<strong>&nbsp;</strong></p> <p><strong>Beş il&ccedil;e T&uuml;rkiye&rsquo;nin &uuml;&ccedil; ayda t&uuml;kettiği elektriğin y&uuml;zde 2&rsquo;sini tek başına harcıyor&nbsp;</strong></p> <p>Sadece 2025&rsquo;in ilk &uuml;&ccedil; ayında, Şanlıurfa Viranşehir&rsquo;de yakalanan 349 ka&ccedil;ak trafoyla 72 binden fazla kişinin elektrik ihtiyacını karşılayacak b&uuml;y&uuml;kl&uuml;kte bir kayıt dışı t&uuml;ketim tespit edildi. Mardin&rsquo;in il&ccedil;elerinde ise aynı d&ouml;nemde y&uuml;zlerce ka&ccedil;ak trafo bulundu. Dicle Elektrik&rsquo;in drone ve yapay zeka destekli y&uuml;r&uuml;tt&uuml;ğ&uuml; operasyonlarla Şanlıurfa ve Mardin başta olmak &uuml;zere toplam 10 binin &uuml;zerinde ka&ccedil;ak trafo tespit edildi. Dicle Elektrik&rsquo;in paylaştığı verilere g&ouml;re ka&ccedil;ak t&uuml;ketimin en yoğun olduğu ilk beş il&ccedil;e; Viranşehir, Kızıltepe, Siverek, Ceylanpınar ve Derik olarak sıralandı. Bu beş il&ccedil;enin T&uuml;rkiye&rsquo;nin &uuml;&ccedil; aylık toplam elektrik t&uuml;ketiminin yaklaşık y&uuml;zde 2&rsquo;sini tek başına ger&ccedil;ekleştirdiğine dikkat &ccedil;ekildi.</p> <p><strong>&ldquo;Her g&uuml;n 86 adet TOGG bedeli milletin cebinden &ccedil;alınıyor&rdquo;</strong></p> <p>Dağıtım şirketinin hesaplamalarına g&ouml;re t&uuml;ketim bu hızla devam ederse 2025 yılı sonunda 6 ilde ka&ccedil;ak kullanım nedeniyle faturalandırılamayan enerji miktarının 9.8 milyar kWh&rsquo;i aşması bekleniyor. G&uuml;ncel piyasa değeriyle bu miktarın karşılığı yaklaşık 45 milyar TL. Bu tabloya g&ouml;re,&nbsp;<strong>yaklaşık her 17 dakikada bir TOGG fiyatına denk gelen bir ka&ccedil;ak kullanım</strong>&nbsp;yaşanıyor, g&uuml;nde 86 TOGG alınabilecek bir ekonomik değer kaybediliyor.</p> <p><strong>&ldquo;Enerji krizi değil, doğrudan bir beka sorunu&rdquo;</strong></p> <p>Arvas, kontrols&uuml;z ka&ccedil;ak elektrik t&uuml;ketiminin, hem ekonomiye hem de enerji arzının s&uuml;rd&uuml;r&uuml;lebilirliğine b&uuml;y&uuml;k zarar verdiğini vurgulayarak, &ldquo;Ka&ccedil;ak yollarla aşırı elektrik t&uuml;ketimi, şebeke arızalarına ve uzun s&uuml;reli elektrik kesintilerine neden olurken tarımsal sulama abonelerimizden ticarethane abonelerine kadar ka&ccedil;ak kullanmayan ve borcunu zamanında &ouml;deyen t&uuml;m abone gruplarımızı olumsuz etkileyebiliyor. Ka&ccedil;ak kullanımın ekonomiye zararını ise &ouml;rnekle belirtmek gerekirse, sadece bir k&ouml;yde tespit ettiğimiz 83 ka&ccedil;ak trafonun her biri 200 KVA g&uuml;c&uuml;nde. Bu trafolardan sezon boyunca t&uuml;ketilen toplam elektriğin maliyeti 200 milyon TL. Bu durum, &lsquo;ka&ccedil;ak kullanımda t&uuml;ketimin normalin 9 ila 10 kat arttığı&rsquo; ger&ccedil;eğini doğrular nitelikte.&rdquo; dedi. T&uuml;rkiye&rsquo;nin Avrupa elektrik ağı ENTSO-E ile kalıcı bağlantısının olduğunu, kontrols&uuml;z ka&ccedil;ak t&uuml;ketim artışının bu entegrasyonu tehdit ettiğine de değinen Arvas, &ldquo;Ekonomiyi ve toplumsal d&uuml;zeni bozan ka&ccedil;ak elektrik, yalnızca bir enerji krizi değil, doğrudan bir beka sorunudur.&rdquo; ifadelerini kullandı.<strong>&nbsp;</strong></p> <p><strong>Yatırımlar sayesinde şehir merkezlerinde kayıp-ka&ccedil;ak oranı T&uuml;rkiye ortalamasına indi</strong></p> <p>2013 yılında başlayan &ouml;zelleşme s&uuml;recinden bu yana şebekesini g&uuml;&ccedil;lendirmek adına 62 milyar TL&rsquo;nin &uuml;zerinde yatırım ger&ccedil;ekleştiren Dicle Elektrik, bu sayede kayıp-ka&ccedil;ak oranını y&uuml;zde 76 seviyelerinden y&uuml;zde 37&rsquo;ye kadar d&uuml;ş&uuml;rmeyi başardı. Şehir merkezlerindeki 3K (kayıpsız-kesintisiz-kaliteli) olarak adlandırılan b&ouml;lgelerde bu oran y&uuml;zde 14,5 seviyesine inerek T&uuml;rkiye ortalamasına kadar &ccedil;ekilmiş durumda. Fakat kırsal ve tarımsal alanlarda &ouml;zellikle tarımsal sulama amacıyla kullanılan ka&ccedil;ak trafolar ile ka&ccedil;ak şebeke bağlantıları bu kazanımı g&ouml;lgeliyor.&nbsp;</p>

Yorumlar (0)

İlk yorumu siz yapın.

Yorumlar moderasyon onayından sonra yayınlanır.