26 Haziran 2026, Cuma 💵 💶 🥇
SON DAKİKA
Ekonomi

ETİ AŞ DÜNYADA BİR İLKİ GERÇEKLEŞTİRECEK

Eti Aş rafineri ve petrokimya tesislerinde petrol ürünlerinin birbirinden ayrılmasında kullanılan katalizörü Türkiye'de ilk kez üretti.

01.11.2024 12:18 5710 okunma 0 yorum
Yazı boyutu
ETİ AŞ DÜNYADA BİR İLKİ GERÇEKLEŞTİRECEK
<p>Cengiz Holding &ccedil;atısı altında k&uuml;resel bir marka olarak Konya&#39;nın Seydişehir il&ccedil;esinde faaliyetlerini s&uuml;rd&uuml;ren Eti Al&uuml;minyum, ger&ccedil;ekleştirdiği Ar-Ge &ccedil;alışmalarıyla, T&uuml;rkiye&#39;de ilklere imza atmayı da s&uuml;rd&uuml;r&uuml;yor. B&uuml;nyesinde yaklaşık 2 bin kişiyi istihdam eden Eti Al&uuml;minyum, ham petrol&uuml; &uuml;lkemizde işleyerek nihai &uuml;r&uuml;n haline getiren rafineri ve petrokimya tesislerinde petrol &uuml;r&uuml;nlerinin birbirinden ayrılmasında kullanılan kataliz&ouml;r&uuml; T&uuml;rkiye&#39;de ilk kez &uuml;retti. &Uuml;retilen kataliz&ouml;r&uuml;n test sonu&ccedil;larının olumlu gelmesi halinde ise 15 milyon Euro&#39;luk yatırımla kataliz&ouml;r &uuml;retimine başlanacak.</p> <p><strong>YILDA 3 BİN TON &Uuml;RETİM HEDEFLENİYOR</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>T&uuml;rkiye&#39;nin dışa bağımlılığını azaltmak i&ccedil;in Ar-Ge &ccedil;alışmalarına hız verdiklerini belirten Eti Al&uuml;minyum Genel M&uuml;d&uuml;r&uuml; Mehmet Arkan, &quot;Ger&ccedil;ekleştirdiğimiz yatırımlar, imza attığımız teknolojik yenilikler ve geliştirdiğimiz inovatif &uuml;r&uuml;nlerle T&uuml;rkiye ekonomisine katkı sunarken, yarattığımız katma değerle de &uuml;lkemizin stratejik konumunu destekliyoruz. Yılda 82 bin ton al&uuml;minyum &uuml;retiyoruz ve T&uuml;rkiye&#39;nin ihtiyacının %10&#39;unu karşılıyoruz. Her yıl en az 300 milyon dolarlık ithalatın &ouml;n&uuml;ne ge&ccedil;iyoruz. &Uuml;retimlerimizi Ar-Ge &ccedil;alışmalarıyla destekleyerek T&uuml;rkiye&#39;de ancak ithalat yoluyla sağlanabilen &uuml;r&uuml;nleri yerlileştirmek i&ccedil;in &ccedil;alışıyoruz. Bunu tamamen kendi laboratuvarlarımızda, kendi at&ouml;lyemizde &uuml;retilen teknik ekipmanlarla ve kendi m&uuml;hendislerimizle yapıyoruz. Şu anda Ar-Ge departmanımızın &uuml;zerinde &ccedil;alıştığı bir konu da petrokimya &uuml;r&uuml;nlerinin birbirinden ayrılmasında kullanılan kataliz&ouml;rler. Deneme aşaması tamamlanmak &uuml;zere olan kataliz&ouml;r i&ccedil;in &uuml;retim kararı aldığımızda bin tonla başlayarak birka&ccedil; yıl i&ccedil;inde yıllık 3 bin tonluk &uuml;retime ulaşacağız&quot; dedi.</p> <p><img alt="" src="https://iasbh.tmgrup.com.tr/443b40/0/0/0/0/0/0?u=https://isbh.tmgrup.com.tr/sbh/2024/10/28/rafineri-icin-yerli-katalizor-1730072800658.jpeg&amp;mw=700" style="height:426px; width:640px" title="rafineri-icin-yerli-katalizor-1730072800658.jpeg" /></p> <p><strong>3 MİLYAR TL&#39;LİK HADDEHANE YATIRIMI</strong></p> <p>3 milyar TL&#39;lik yatırımla hayata ge&ccedil;ecek yeni haddehane &ccedil;alışmalarının da t&uuml;m hızıyla devam ettiğini belirten Arkan, savunma sanayiinde T&uuml;rkiye&#39;nin arz g&uuml;venliğini &ouml;nemsediklerini belirterek şunları s&ouml;yledi: &quot;T&uuml;rkiye&#39;de son yıllarda al&uuml;minyum hadde &uuml;r&uuml;nleri ithalatı 170 bin tona ulaştı. Bu, aşağı yukarı 600 milyon doların &uuml;zerinde bir d&ouml;viz &ccedil;ıkışı anlamına geliyor. Savunma sanayiinde, u&ccedil;ak g&ouml;vdelerinde ve zırh malzemelerinin &uuml;retiminde hammadde olarak kullanılan hadde &uuml;r&uuml;nlerini &uuml;retmek &uuml;zere başladığımız haddehane tesisi kurulum &ccedil;alışmalarımız s&uuml;r&uuml;yor. 3 milyar liralık yatırımla kurulan ve al&uuml;minyumda &uuml;lke ekonomisinin lokomotifi olacağını d&uuml;ş&uuml;nd&uuml;ğ&uuml;m&uuml;z yeni haddehanede, ilk &uuml;r&uuml;nlerimizi 2026 yılında almayı hedefliyoruz. İlk etapta 100 bin tonluk &uuml;retimle başlayacak olan tesis, 200-250 bin tonluk kapasiteye &ccedil;ıkabilecek. Yeni haddehane ile birlikte ekstradan yaklaşık 500 kişilik daha istihdam sağlamış olacağız&quot; diye konuştu.</p> <p><strong>&Ouml;NCELİĞİMİZ YERLİ HAMMADDE &Uuml;RETİMİ</strong></p> <p>Eti Al&uuml;minyum&#39;un devam eden diğer Ar-Ge projelerine de değinen Mehmet Arkan, &quot;&Ccedil;alışmalarımızda &ouml;nceliği yerli hammadde &uuml;retimine veriyoruz. Bu doğrultuda temellerini ge&ccedil;tiğimiz yıl attığımız &#39;&ouml;zel al&uuml;mina&#39; &uuml;retim hattımızı, 2025 yılı başında devreye alacağız. 2 bin derece sıcaklıkta bile erimeyen &ouml;zelliğinin yanı sıra hafif ve esnek oluşuyla da pek &ccedil;ok sekt&ouml;r tarafından talep edilen &ouml;zel al&uuml;mina, yine bizim m&uuml;hendislerimiz tarafından geliştirildi. 40 bin tonluk &uuml;retim kapasitesine sahip olacak bu hatta ilk &uuml;r&uuml;nlerimizi yeni yılın başında alacağız. T&uuml;rkiye&#39;de ilk kez &uuml;retilecek &ouml;zel al&uuml;mina, savunma sanayinin yanı sıra pek &ccedil;ok sekt&ouml;rde hammadde olarak kullanılıyor&quot; ifadelerini kullandı.</p> <p><img alt="" src="https://iasbh.tmgrup.com.tr/e81782/0/0/0/0/0/0?u=https://isbh.tmgrup.com.tr/sbh/2024/10/28/rafineri-icin-yerli-katalizor-1730072836318.jpeg&amp;mw=700" style="height:480px; width:640px" title="rafineri-icin-yerli-katalizor-1730072836318.jpeg" /></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>D&Uuml;NYADA BİR İLKİ GER&Ccedil;EKLEŞTİRECEKLER</strong></p> <p>Mehmet Arkan, boksitin artık &uuml;r&uuml;n&uuml;nden lityumu geri kazanmak i&ccedil;in pilot &uuml;retime devam ettiklerini belirtti. Lityumun, elektrikli ara&ccedil;ların bataryaları i&ccedil;in en &ouml;nemli madenlerden biri olduğunun altını &ccedil;izen Arkan, &quot;Cengiz Holding&#39;in t&uuml;m tesislerinde atık &uuml;r&uuml;nlere biz, &#39;artık &uuml;r&uuml;n&#39; diyoruz. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; bizim i&ccedil;in atıklarımız da kıymetli bir hammadde ve biz bunu da ekonomiye geri kazandırmak istiyoruz. Al&uuml;minyumun hammaddesi boksit madeni. T&uuml;m d&uuml;nyada al&uuml;minyum sanayii, boksitin i&ccedil;inden al&uuml;minyumu alır ve kalanını atık havuzuna g&ouml;nderir. Biz Ar-Ge &ccedil;alışmalarımızla bu artık &uuml;r&uuml;n&uuml;n i&ccedil;inden lityumu geri kazanabileceğimizi g&ouml;rd&uuml;k. T&uuml;rkiye&#39;nin yıllık 200 ton civarında lityum karbonat ihtiyacı bulunuyor. D&uuml;nyada ilk kez boksit atığından lityumu geri kazanan şirket biz olacağız. Bu doğrultuda patent başvurumuzu ger&ccedil;ekleştirdik. İlk &uuml;retim aşamasını da tamamlayarak, sonu&ccedil;ları T&Uuml;BİTAK Marmara Araştırma Merkezi (MAM) ile paylaştık. Olumlu d&ouml;n&uuml;şlerle beraber, pilot &uuml;retimimiz başladı. Hedefimiz, &ouml;n&uuml;m&uuml;zdeki yıl tam kapasite &ccedil;alışarak yıllık 250 tonluk lityumu artık &uuml;r&uuml;nden geri kazanmak. Lityum dışında nadir toprak elementlerini kazanmak i&ccedil;in de &ccedil;alışmalarımıza devam ediyoruz&quot; dedi.</p> <p><img alt="" src="https://iasbh.tmgrup.com.tr/4637a2/0/0/0/0/0/0?u=https://isbh.tmgrup.com.tr/sbh/2024/10/28/rafineri-icin-yerli-katalizor-1730095994256.jpg&amp;mw=700" style="height:412px; width:640px" title="rafineri-icin-yerli-katalizor-1730095994256.jpg" /></p> <p><strong>700 MİLYON DOLARIN &Uuml;ZERİNDE YATIRIM</strong></p> <p>1967 yılında temelleri atılan ve 1973&#39;te &uuml;retime başlayan Eti Al&uuml;minyum, 2005&#39;ten bu yana sanayinin &ouml;nc&uuml; gruplarından Cengiz Holding &ccedil;atısı altında faaliyetlerini s&uuml;rd&uuml;r&uuml;yor. &Ouml;zelleştirme İdaresi&#39;nden alındıktan sonra yenileme, kapasite artırımı ve teknoloji yatırımlarına hız verilen tesislere, bug&uuml;ne kadar 700 milyon doları aşan yatırımlar yapıldı. T&uuml;m bu yatırımlar sayesinde bug&uuml;n, T&uuml;rkiye&#39;de madenden son &uuml;r&uuml;ne kadar &uuml;retim yapabilen tek entegre tesise sahip olan Eti Al&uuml;minyum&#39;da &uuml;retilen &uuml;r&uuml;nler, pencere profilinden u&ccedil;aklara, turizmden savunma sanayine kadar &ccedil;ok geniş bir alanda kullanılıyor. Yenilenebilir enerjiye de &ouml;nem verilen tesiste, GES projesi ile birlikte g&uuml;nd&uuml;z kullanılan elektrik ihtiyacının b&uuml;y&uuml;k bir b&ouml;l&uuml;m&uuml; de karşılanıyor.</p> <p>Kaynak; Sabah Tolga&nbsp; Yanık</p>

Yorumlar (0)

İlk yorumu siz yapın.

Yorumlar moderasyon onayından sonra yayınlanır.