23 Haziran 2026, Salı 💵 💶 🥇
SON DAKİKA
TÜRKİYE

Dünya bir yıllık doğal kaynağını 214 günde tüketti: Türkiye, 2 dünya kadar harcadı

<h3>Gezegenin sunduğu 1 yıllık doğal kaynağın insanlar tarafından kullanımı ölçülerek hesaplanan Dünya Limit Aşım günü bu yıl 2 …

02.08.2023 13:23 1967 okunma 0 yorum
Yazı boyutu
Dünya bir yıllık doğal kaynağını 214 günde tüketti: Türkiye, 2 dünya kadar harcadı
<h3>Gezegenin sunduğu 1 yıllık doğal kaynağın insanlar tarafından kullanımı &ouml;l&ccedil;&uuml;lerek hesaplanan D&uuml;nya Limit Aşım g&uuml;n&uuml; bu yıl 2 Ağustos olarak belirlenirken bu yılın kaynaklarını 214 g&uuml;nde t&uuml;keten d&uuml;nya, yarından itibaren gelecek yıldan bor&ccedil;lanacak.</h3> <p>İklim değişikliği, d&uuml;nya n&uuml;fusunda yaşanan artış, ormansızlaşma ve kentleşme gibi fakt&ouml;rler doğal kaynakların her ge&ccedil;en g&uuml;n daha hızlı t&uuml;kenmesine yol a&ccedil;ıyor.</p> <p>D&uuml;nyanın sunduğu 1 yıllık doğal kaynağın insanlar tarafından kullanımını &ouml;l&ccedil;erek o yıla ait D&uuml;nya Limit Aşım G&uuml;n&uuml;&rsquo;n&uuml; hesaplayan K&uuml;resel Ayak İzi Ağı (GFN), 2023 yılına ait doğal kaynakların 2 Ağustos itibarıyla t&uuml;kendiğini a&ccedil;ıkladı.</p> <p>Buna g&ouml;re, kaynaklarını 214 g&uuml;nde t&uuml;keten d&uuml;nya, 3 Ağustos&#39;tan itibaren gelecek yılın kaynaklarını kullanmaya başlayacak.</p> <p><img alt="" src="https://www.aa.com.tr/uploads/greenline/userFiles/417/20180624_2_31092442_34990038.jpg" /></p> <p>GFN tarafından 1961 yılından bu yana kaydedilen veriler ışığında ilk k&uuml;resel aşım, kaynakların 25 Aralık&#39;ta t&uuml;kendiği 1971&#39;de saptandı. Covid-19 salgını nedeniyle doğal kaynak kullanımında azalma g&ouml;r&uuml;len 2020 yılı hari&ccedil;, k&uuml;resel limit aşım g&uuml;n&uuml; hemen her yıl bir &ouml;ncekinden daha erken bir tarihe geriledi.</p> <p>Her &uuml;lkenin kendine ait limit aşım g&uuml;n&uuml; ise &uuml;lke bazında t&uuml;ketilen kaynaklara g&ouml;re tek tek hesaplanıyor. Katar, bu yılki doğal kaynaklarını 10 Şubat&#39;ta t&uuml;keterek gelecek yıldan bor&ccedil;lanmaya başlayan ilk &uuml;lke olurken bu &uuml;lkeyi sırasıyla, kaynaklarını 14 Şubat&#39;ta t&uuml;keten L&uuml;ksemburg, 13 Mart&#39;ta t&uuml;keten ABD, Kanada, Birleşik Arap Emirlikleri ve 23 Mart&#39;ta t&uuml;keten Avustralya takip etti. T&uuml;rkiye, doğal kaynaklarını 22 Haziran itibarıyla t&uuml;ketirken, listenin son sırasında ise doğal kaynaklarını 20 Aralık&#39;ta t&uuml;keteceği hesaplanan Jamaika yer aldı.</p> <p>Konuya ilişkin AA muhabirinin sorularını yanıtlayan Bursa Uludağ &Uuml;niversitesi M&uuml;hendislik Fak&uuml;ltesi &Ccedil;evre M&uuml;hendisliği B&ouml;l&uuml;m&uuml; &Ouml;ğretim &Uuml;yesi Do&ccedil;. Dr. Efsun Dindar, doğal kaynakların kullanımı esnasında ve sonrasında ortaya &ccedil;ıkan atıkların, &ccedil;evreye zarar vermeden bertaraf edilmesi sırasında ekolojik ayak izinin hesaplandığını, D&uuml;nya Limit Aşım G&uuml;n&uuml;&rsquo;n&uuml;n de d&uuml;nyadaki doğal kaynakların ekolojik ayak izine b&ouml;l&uuml;n&uuml;p, o yılki g&uuml;n sayısıyla &ccedil;arpılarak belirlendiğini s&ouml;yledi.</p> <p><img alt="" src="https://www.aa.com.tr/uploads/greenline/userFiles/417/whatsapp-image-2023-08-01-at-10.jpeg" /></p> <p><strong>&ldquo;N&uuml;fus artık&ccedil;a insanoğlunun talepleri de artıyor&rdquo;</strong></p> <p>Doğal kaynakların, n&uuml;fus artışıyla azaldığını, her insanın yaşadığı &uuml;lke ve coğrafyaya bağlı olarak farklı t&uuml;ketim alışkanlıkları bulunduğunu belirten Dindar, &quot;N&uuml;fus arttık&ccedil;a insanoğlunun talepleri de artıyor. Dolayısıyla daha fazla gıda, su ve enerji &uuml;retimi s&ouml;z konusu oluyor. Bu da bizim doğal kaynaklarımızı hızla t&uuml;ketiyor.&quot; dedi.</p> <p>İnsan ihtiya&ccedil;larının b&uuml;y&uuml;k bir kısmının doğal kaynaklardan karşılandığına, su kaynaklarının yaklaşık y&uuml;zde 71&#39;lik kısmının tarımsal sulamada kullanıldığına dikkati &ccedil;eken Dindar, sosyoekonomik anlamda gelişmiş &uuml;lkelerde t&uuml;ketimin diğer &uuml;lkelere oranla daha fazla olduğunu, t&uuml;ket-at anlayışının da daha yaygın g&ouml;r&uuml;ld&uuml;ğ&uuml;n&uuml; kaydetti.</p> <p>Almanya gibi sanayinin geliştiği &uuml;lkelerde doğal kaynak kullanımının giderek arttığının ve bu &uuml;lkelerde limit aşım g&uuml;nlerinin gelişmemiş veya gelişmekte olan &uuml;lkelere g&ouml;re daha erken bir tarihe denk geldiğinin altını &ccedil;izen Dindar, ABD&#39;nin 5, Almanya&rsquo;nın 3 ve T&uuml;rkiye&rsquo;nin 1,75 d&uuml;nya varmış gibi doğal kaynakları kullandığını ifade etti.</p> <p><img alt="" src="https://www.aa.com.tr/uploads/greenline/userFiles/417/20210402_2_47629381_63889059.jpg" /></p> <p>Doğal kaynakların d&uuml;nya &uuml;zerinde eşit şekilde kullanılmadığını ve bu durumun da toplumlar a&ccedil;ısından &ouml;nemli eşitsizlikleri beraberinde getirdiğini vurgulayan Dindar, ş&ouml;yle devam etti:</p> <p>&quot;D&uuml;nya genelinde resmin b&uuml;t&uuml;n&uuml;ne bakmak gerekiyor. Neticede doğal kaynaklar ve d&uuml;nya hepimizin. Temiz su, hava ve toprak hepimiz i&ccedil;in sunulmuş bir kaynak. Afrika&rsquo;da her g&uuml;n a&ccedil;lıktan, susuzluktan ya da hastalıktan &ouml;len insanlar var. Diğer tarafta ise sanki 5 tane d&uuml;nya varmış gibi harcama yapma l&uuml;ks&uuml;ne sahip başka bir kıtada da farklı yaşam tarzı devam ediyor. Ulaşım ara&ccedil;ları arasında karbon ayak izine en fazla neden olan u&ccedil;aklar, gelişmiş &uuml;lkelerde daha sık tercih ediliyor. Sosyoekonomik anlamda daha fazla kalkınmış bir &uuml;lke vatandaşı d&uuml;nyayı daha fazla g&ouml;rmek i&ccedil;in seyahat etmek ister. Uzak &uuml;lkelere gitmek i&ccedil;inse u&ccedil;ak tercih edilir. L&uuml;ks t&uuml;ketim alışkanlıkları olan bir toplumda daha fazla su ve enerji kullanılır ve karbon ayak izi de artar.&quot;</p> <p><strong>&quot;Bilin&ccedil;li t&uuml;ketici algısının oluşması gerekiyor&quot;</strong></p> <p>Gelişmiş &uuml;lkelerde sıklıkla g&ouml;r&uuml;len t&uuml;ketim &ccedil;ılgınlığının en fazla tekstil sekt&ouml;r&uuml;nde yaşandığını ve insanları s&uuml;rekli yeni şeyler almaya mecbur bırakan bir sistem yaratıldığını işaret eden Dindar, bunun ortadan kaldırılması i&ccedil;in bilin&ccedil;li t&uuml;ketici algısının oluşturulması gerektiğine değindi.</p> <p><img alt="" src="https://www.aa.com.tr/uploads/greenline/userFiles/417/20230610_2_59052134_89906856.jpg" /></p> <p>Doğal kaynakların hızlı t&uuml;ketimi sonrasında ilerleyen yıllarda su ve gıda kıtlığı gibi sorunların baş g&ouml;sterebileceği, bu durumun k&uuml;resel ısınma ve iklim değişikliği gibi olayların sonu&ccedil;ları arasında yer alan iklim g&ouml;&ccedil;&uuml;ne neden olabileceği değerlendirmesini yapan Dindar, ş&ouml;yle konuştu:</p> <p>&quot;Doğal kaynakların t&uuml;kendiği ve insan sağlığını tehdit eden aşırı hava olaylarının yaşandığı b&ouml;lgelerde hastalıklar da artıyor. Konu yine insan sağlığına geliyor. Aslında insanın yaşamını devam ettirebileceği optimum şartlara bile sahip olamayacağımız bir boyuta geliyoruz. &Ouml;n&uuml;m&uuml;zdeki g&uuml;nlerde kıtlık yaşamak istemiyorsak, doğal kaynak kullanımının belirli &ouml;l&ccedil;&uuml;de sınırlandırılması gerekiyor. Yoksa gelecekten &ccedil;aldığımız doğal kaynaklarla &ccedil;ocuklarımıza bırakabileceğimiz bir yaşam alanı kalmıyor.&quot;</p> <p>Doğal kaynaklardan tasarruf yapmanın m&uuml;mk&uuml;n olduğunu dile getiren Dindar, binalarda ısı yalıtımı ve g&uuml;neş paneli uygulamalarını, atık suların bah&ccedil;e sulamada veya tuvalet ve lavabolarda rezervuar suyu olarak kullanılmasını tasarruf &ouml;rnekleri arasında g&ouml;sterdi.</p>

Yorumlar (0)

İlk yorumu siz yapın.

Yorumlar moderasyon onayından sonra yayınlanır.