25 Haziran 2026, Perşembe 💵 💶 🥇
SON DAKİKA
Dünya

Çin istilası otomotiv sektörünü açığa itti

Küresel pazarda bu yıl ilk kez en büyük otomobil ihracatçısı konumuna yükselen Çin, rekabetçi fiyatlarla Türk otomotiv pazarını da sarsıyor.

16.10.2023 15:28 25327 okunma 0 yorum
Yazı boyutu
Çin istilası otomotiv sektörünü açığa itti
<p>&Uuml;lke &ccedil;apında 17&rsquo;den fazla &uuml;retim tesisi, 550 bini aşan istihdamı ve yıllık 30 milyar doları aşan ihracatı ile T&uuml;rkiye&nbsp;ekonomisinin lokomotif sekt&ouml;rleri arasında yer alan otomotivde, &Ccedil;in tehdidi b&uuml;y&uuml;yor. &Ccedil;inli markalar, Avrupa&rsquo;nın ardından i&ccedil; pazarda yerli &uuml;reticinin rekabet g&uuml;c&uuml;n&uuml; aşındırmaya başladı.</p> <p>OSD verilerine g&ouml;re, otomotiv sanayii bu yılın ilk 8 aylık d&ouml;neminde 8 yılın ardından ilk kez dış ticaret a&ccedil;ığıyla karşı karşıya kaldı.&nbsp;Ge&ccedil;en yılın ocak-ağustos d&ouml;nemini 6,2 milyar dolar fazlayla kapatan sekt&ouml;r, bu yılın aynı d&ouml;neminde 318 milyon dolar a&ccedil;ık verdi. &Ccedil;inli markaların artan satışlarına paralel olarak yerli &uuml;reticilerin payı&nbsp;otomobilde y&uuml;zde 40&rsquo;lardan y&uuml;zde 31&rsquo;e, hafif ticari ara&ccedil;ta da y&uuml;zde 60&rsquo;lardan y&uuml;zde 50&rsquo;nin altına indi.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>&ldquo;YERLİ PAYINDAKİ D&Uuml;Ş&Uuml;Ş TEHDİT OLUŞTURUYOR&rdquo;</p> <p>Otomotiv Sanayii Derneğ i (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, ocak-eyl&uuml;l verilerini a&ccedil;ıklarken, sekt&ouml;rde yaşanan sıkıntıları dile getirdi. Eroldu, 9 aylık verilerin &uuml;retim, ihracat ve i&ccedil; pazar a&ccedil;ısından ge&ccedil;en yılın &uuml;zerinde olmasının sevindirici olduğunu, ancak satışlarda yerli payındaki hızlı d&uuml;ş&uuml;ş&uuml;n otomotiv sanayisi i&ccedil;in b&uuml;y&uuml;k bir tehdit oluşturduğunu s&ouml;yledi.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>&nbsp;Y&uuml;ksek enflasyon ve kur artışına paralel, T&uuml;rkiye&rsquo;de hemen hemen t&uuml;m ara&ccedil;lar y&uuml;zde 80 &Ouml;TV dilimine girdi. Buna karşın Avrupa&rsquo;ya olduğu gibi T&uuml;rkiye&rsquo;ye de agresif giriş yapan &Ccedil;inli markalar, rekabet&ccedil;i fiyatlarla pazardan hızlı bir şekilde pay almaya başladı. OSD Başkanı Cengiz Eroldu, &Ccedil;in&rsquo;den ithal edilen ara&ccedil;lara getirilen ek vergiye rağmen &Ccedil;inli markaların kısa s&uuml;rede satışlarda &ouml;nemli bir pay edindiğini belirterek,&nbsp;&ldquo;Biliyorsunuz bug&uuml;n &Ccedil;in&rsquo;den gelen elektrikli otomobillerde vergi y&uuml;zde 40 arttı ama başında da bir y&uuml;zde 10 var. İ&ccedil;ten yanmalı ara&ccedil;larda yine bir y&uuml;zde 10&rsquo;luk vergi var. O vergiye rağmen daha &uuml;st segment ara&ccedil;ları, alt segmentteki yerli bir aracın fiyatına yakın bir rakama satabiliyorlar. &Ccedil;inlilerin gelip T&uuml;rkiye&rsquo;de &uuml;retim de yapması lazım. Yani yalnız b&ouml;yle ithalat olmaz&rdquo;&nbsp;diye konuştu.</p> <p>Cengiz Eroldu, yerli &uuml;reticilerin rekabet&ccedil;i fiyatlar sunabilmesi ve satışlarda yeniden payını artırabilmesi i&ccedil;in &Ouml;TV matrahlarında acilen g&uuml;ncelleme yapılması y&ouml;n&uuml;nde beklentileri olduğunu s&ouml;yledi.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>&Ouml;te yandan, ge&ccedil;en hafta&nbsp;g&uuml;ndeme gelen Avrupa&rsquo;nın &Ccedil;inli ara&ccedil;lara y&ouml;nelik anti-damping soruşturmasının &ouml;nemli olduğunu belirten Eroldu, &ldquo;Bu bir pazara giriş politikası da olabilir. Yani bu s&uuml;rd&uuml;r&uuml;lebilir fiyatlar mı? Onun i&ccedil;in de zaman lazım. T&uuml;rkiye&rsquo;deki ve Avrupa&rsquo;daki otomotivciler i&ccedil;in bir risk; ama rekabet &ccedil;ok doğru bir şey. Dolayısıyla otomotiv sanayisi olan &uuml;lke olarak &Ccedil;inli imalat&ccedil;ıları da T&uuml;rkiye&rsquo;ye getirebilmemiz lazım. Onlarla rekabete girebilmemiz lazım&rdquo; diye konuştu.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>Eroldu, &Ccedil;inli markaların Avrupa&rsquo;daki y&uuml;kselişlerinin devam ettiğini belirterek, &ldquo;Pazar payları elektrikli ara&ccedil; pazarında y&uuml;zde 3,7&rsquo;yi aşmış durumda ve hızlı bir artış trendi var. Bu sadece &Ccedil;inli markaların payı. Bir de Avrupalı &uuml;reticilerin &Ccedil;in&rsquo;de yaptırdıkları elektrikli ara&ccedil;lar var. O bu rakamın i&ccedil;inde yok. O da aslında &ouml;nemli. Avrupa Birliği&rsquo;nin &Ccedil;in menşeli elektrikli ara&ccedil;lara y&ouml;nelik anti-damping soruşturmasını takip ediyoruz. Enteresan bir duruma yol a&ccedil;acak. Bakalım nasıl sonu&ccedil;lanacak? Ama Avrupalı da &Ccedil;in &uuml;retiminin Avrupa&rsquo;daki sanayi a&ccedil;ısından bir tehdit oluşturduğunu g&ouml;r&uuml;yor. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; net bir şekilde artış var&rdquo; dedi.</p> <p>&ldquo;&Ccedil;İN, MARKA ALGISINI G&Uuml;&Ccedil;LENDİRDİ&rdquo;</p> <p>&Ccedil;in&rsquo;in otomotivdeki olumsuz imajının değiştiğini ifade eden Cengiz Eroldu, Avrupa&rsquo;da yapılan bir ankette t&uuml;keticilerin y&uuml;zde 38&rsquo;inin &Ccedil;inli markaları tercih ettiğini aktardı. Eroldu, &ldquo;Bu &ccedil;ok y&uuml;ksek bir rakam. Yani bu 10 sene &ouml;nce sorulsaydı herhalde y&uuml;zde 5 falan &ccedil;ıkardı. Ama bug&uuml;n &ouml;zellikle &Ccedil;in&rsquo;in teknoloji alanında kaydettiği gelişmeyle birlikte &Ccedil;in markaları teknolojiyle anılır konuma geldiler. Aslında bu da &Ccedil;in markalarının niye Avrupa&rsquo;da hızlı bir şekilde y&uuml;kseldiğinin g&ouml;stergesi. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; m&uuml;şteri tarafından da bir kabul var. Yani konu sadece fiyat değil aynı zamanda teknoloji algısı. &Ccedil;in markasının Avrupa pazarlarında bir pozitif gelişimi var algı olarak. Benzer durum T&uuml;rkiye&rsquo;de de s&ouml;z konusu&rdquo; a&ccedil;ıklamasını yaptı.</p> <p>&ldquo;8 YIL SONRA İLK KEZ DIŞ TİCARET A&Ccedil;IĞI VERİYORUZ&rdquo;</p> <p>OSD Başkanı Eroldu, otomotiv sanayinin s&uuml;rd&uuml;r&uuml;lebilirliği a&ccedil;ısından i&ccedil; piyasadaki satışlarının &ccedil;ok &ouml;nemli olduğunu vurgulayarak, yerli payındaki azalmaya dikkat &ccedil;ekti. Eroldu: &ldquo;Yalnızca ihracata y&ouml;nelik projelerle ayakta kalamayız. İ&ccedil; pazarda satışlar arttı ancak ge&ccedil;en yıl y&uuml;zde 45 olan yerli &uuml;reticilerin payı, Eyl&uuml;l sonu itibarıyla y&uuml;zde 37&rsquo;lere gerilemiş durumda. Otomobilde de y&uuml;zde 39&rsquo;dan y&uuml;zde 31&rsquo;e giden bir yerli payı payımız var&rdquo; a&ccedil;ıklamasını yaptı. Eroldu, otomobil ithalatındaki artış nedeniyle sekt&ouml;r&uuml;n 8 yılın ardından ilk kez bu yıl dış ticaret a&ccedil;ığı vermeye başladığını hatırlatarak, &ldquo;Yıllardır dış ticaret fazlası veren bir sekt&ouml;r&uuml;z. 10 milyar dolara yakın dış ticaret fazlası verdiğimiz yıllar oldu. Ancak maalesef i&ccedil; pazarda ithal otomobil payı arttığı i&ccedil;in durum tersine d&ouml;nd&uuml;&rdquo; dedi. Otomotiv sanayisinde 2023 yılı Ocak- Ağustos d&ouml;neminde dış ticaret a&ccedil;ığı 318 milyon dolar olurken, sadece otomobil &ouml;zelinde bu a&ccedil;ık 3,8 milyar dolara ulaştı. Otomotiv sanayi en son 2015 yılında 193 milyon dolar dış ticaret a&ccedil;ığı vermişti.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>&ldquo;&Uuml;RETİM PANDEMİ &Ouml;NCESİNE D&Ouml;ND&Uuml;&rdquo;&nbsp;</p> <p>OSD&rsquo;nin verilerine g&ouml;re, otomotiv sanayisinde toplam &uuml;retim ocak-eyl&uuml;l d&ouml;neminde bir &ouml;nceki yılın aynı d&ouml;nemine g&ouml;re y&uuml;zde 12 artarak 1 milyon 74 bin 155 adet olarak ger&ccedil;ekleşti. Ge&ccedil;en yılın ilk 9 aylık d&ouml;nemine g&ouml;re y&uuml;zde 21 artış sağlayan otomobil &uuml;retimi ise 687 bin 817 adede ulaştı. Trakt&ouml;r &uuml;retimiyle birlikte toplam &uuml;retim ise 1 milyon 117 bin 620 adede y&uuml;kseldi. OSD Başkanı Cengiz Eroldu, &ldquo;İlk 9 ayda 1 milyonluk &uuml;retim sınırını a&ccedil;tık. Bu da bize pandemi &ouml;ncesindeki &uuml;retim rakamlarımıza geri d&ouml;nd&uuml;k demek&rdquo; a&ccedil;ıklamasını yaptı. Ocak-Eyl&uuml;l 2023 d&ouml;neminde ihracat yıllık bazda y&uuml;zde 16 artarak 26,2 milyar dolara ulaşırken, i&ccedil; pazar satışları ise ge&ccedil;en yılın ilk 9 ayına g&ouml;re y&uuml;zde 63 artarak 894 bin adedi aştı. Eroldu, yılsonunda &uuml;retim ve ihracatta y&uuml;zde 10&rsquo;a yakın artış beklentileri olduğunu ifade etti.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>&ldquo;2024&rsquo;TE İ&Ccedil; PAZARDA %10 KAYIP &Ouml;NG&Ouml;R&Uuml;YORUZ&rdquo;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p> <p>OSD Başkanı Cengiz Eroldu, bu yılın 1 milyon 150 bin adede yakın bir pazar &ouml;ng&ouml;rd&uuml;klerini belirterek, &ldquo;Ekim ayının da 100 binin altına d&uuml;şeceğini biz beklemiyoruz. Zaten b&ouml;yle olunca ekimi &uuml;zerine koyunca 1 milyona geldik neredeyse. Dolayısıyla g&ouml;r&uuml;nen o ki artık bu tahmin olmaktan da &ccedil;ıktı 2023 yılı 1 milyon 150 bin &uuml;zeri kapanacak&rdquo; dedi. Ancak gelecek yıl ise daralma beklentileri olduğunu ifade eden Eroldu, &ldquo;&Ouml;n&uuml;m&uuml;zdeki yıl bu rakamın y&uuml;zde 10 gibi k&uuml;&ccedil;&uuml;lmesini bekleyebiliriz. &Ouml;n&uuml;m&uuml;zdeki yıl ilk 3 ay bir se&ccedil;im &ouml;ncesi d&ouml;nemimiz var. T&uuml;rkiye&rsquo;de her zaman bildiğiniz &uuml;zere o d&ouml;nemler canlı olur, bir hareketlenme olur o d&ouml;nemlerde. Ama tabi T&uuml;rkiye&rsquo;nin ş&ouml;yle de bir ger&ccedil;eği de var onu da g&ouml;rmemiz lazım. Şimdi biz reel faiz patikasına girdik, bunu Sayın Bakanımız Mehmet Şimşek de s&uuml;rekli s&ouml;yl&uuml;yor zaten. Projeksiyon enflasyona baktığımız zaman T&uuml;rkiye&rsquo;deki faizler bug&uuml;n artık reel faizi işaret ediyor. Bu da satışları etkileyecek&rdquo; diye konuştu. Eroldu, gelecek yıl ihracat ve &uuml;retim konusunda ise umutlu olduklarını s&ouml;yledi. Diğer yandan sekt&ouml;rde gelecek yılın satışlarına y&ouml;nelik daha karamsar tablo &ccedil;izenler de var. Nissan, Renault, Dacia, Fiat, Peugeot, Opel ve Citroen bayiliğini yapan G&uuml;lan Otomotiv Y&ouml;netim Kurulu Başkanı Alp G&uuml;lan, &ldquo;Şu anda bireysel tarafta talep yavaşladı. Al-sat&rsquo;&ccedil;ılar &ouml;zellikle siparişleri iptal ediyor. Ama bireysel yavaşlayınca filo kiralama şirketleri otomobile daha kolay ulaşmaya başladı. Bu nedenle birka&ccedil; ay Pazar hareketli olur. Ancak 2024 yılında y&uuml;zde 30&rsquo;a yakın daralma &ouml;ng&ouml;r&uuml;yorum&rdquo; dedi.&nbsp;</p> <p>KAYNAK:&nbsp;EKONOMİM</p>

Yorumlar (0)

İlk yorumu siz yapın.

Yorumlar moderasyon onayından sonra yayınlanır.