26 Haziran 2026, Cuma 💵 💶 🥇
SON DAKİKA
EĞİTİM

Bakan Tekin sinyali verdi, liselerde yeni dönem hazırlığı! Sistem değişiyor mu?

MEB, 2012 yılında başlayan 4+4+4 eğitim sisteminden dönüş sinyali verdi. Eğitimciler olumlu buldu. Rapor hazırlayan üç eğitim derneği 'Zorunlu eğitim dayatılmamalı, branş yönlendirmesi erkene çekilmeli' gibi önerilerde bulundu.

20.02.2025 11:07 867 okunma 0 yorum
Yazı boyutu
Bakan Tekin sinyali verdi, liselerde yeni dönem hazırlığı! Sistem değişiyor mu?
<p>Eğitimcilerin uzun yıllardır &uuml;zerinde tartıştıkları en &ouml;nemli konulardan biri zorunlu eğitim s&uuml;reci. 12 yıllık zorunlu eğitimin &ccedil;ocuklara dayatıldığına ve bu sebeple var olan kabiliyetlerinin k&ouml;reldiğine inanan eğitimcilerin sayısı kadar uygulamanın doğru olduğunu savunanlar da var.</p> <p>Enderun &Ouml;zg&uuml;n Eğitimciler Derneği, Maarif Platformu ve Medeniyet Enstit&uuml;s&uuml;n&uuml;n d&uuml;zenlediği &ldquo;T&uuml;rk Eğitim Sistemi ve Zorunlu Eğitimin Yansımaları&rdquo; konulu &ccedil;alıştayın sonu&ccedil;larını paylaştı. &ldquo;12 yıllık zorunlu eğitim dayatması &ccedil;ocukların kabiliyeti, meslek edinmeleri ve yuva kurmaları &ouml;n&uuml;nde b&uuml;y&uuml;k bir engel&rdquo; denildi. &Ouml;zelikle lise eğitimin g&ouml;zden ge&ccedil;irilmesini talep ettiler.</p> <p>İşte a&ccedil;ıkladıkları raporda &ouml;ne &ccedil;ıkan tespitler:</p> <p>DAYATMA ARACI OLMAMALI</p> <p>* Zorunlu eğitim uygulaması, eğitimi bir hak değil dayatma aracı h&acirc;line getirmekte.</p> <p>* Lise ve &uuml;niversitelerimiz her &ouml;ğrencinin kolaylıkla mezun olduğu yapı ve anlayıştan kurtarılmalı.</p> <p>* Herkesi mezun edip diploma sahibi yapmak &uuml;zerine kurulmuş sistemi &ouml;ncelikle değiştirmeliyiz.&nbsp;</p> <p>* Zorunlu eğitim s&uuml;resi d&uuml;ş&uuml;r&uuml;lmeli, branşlaşma yani y&ouml;nlendirme erkene &ccedil;ekilmeli, sınıf ge&ccedil;me y&ouml;netmeliği yeniden g&ouml;zden ge&ccedil;irmeli ve bitirme sınavları geri gelmeli.</p> <p>İŞSİZLİĞİN YENİ ADI</p> <p>* İhtiya&ccedil;lar, alışkanlıklar ve ekonomik d&uuml;zey aynı olmadığı halde; bina, &ouml;ğretmenler, anlayış ve m&uuml;fredat aynı kalmakta. Farklı beklentileri ve becerileri olan milyonlarca &ouml;ğrenciye aynı anlayışı sunmak eğitimi &ccedil;ıkmaza s&uuml;r&uuml;klemekte. Her &ouml;ğrenci vasat bir seviyede birbirine benzetilmekte.&nbsp;</p> <p>* Zorunlu lise eğitimi algı noktasında zorunlu bir &uuml;niversite eğitimini doğurduğu i&ccedil;in &uuml;niversite &ouml;ğrencisi olmak işsizliğin yeni adı olmuştur.&nbsp;</p> <p>* &Uuml;niversite &ccedil;ağına gelen bir &ccedil;ocuğun artık sanayinin en b&uuml;y&uuml;k ihtiyacı olan iş alışkanlıklarına ve mesleki becerilere sahip nitelikli eleman olma ihtimali kalmamıştır.</p> <p>SON 4 MUTLAKA DEĞİŞMELİ</p> <p>* 4 + 4 + 4 olarak tarif edilen eğitim sisteminin &ouml;ncelikle &uuml;&ccedil;&uuml;nc&uuml; d&ouml;rt yıllık kısmı zorunlu olmaktan bir an &ouml;nce &ccedil;ıkarılmalı ve okumak isteyenler i&ccedil;in &uuml;&ccedil; yıla d&uuml;ş&uuml;r&uuml;lmeli.</p> <p>* 12 yıllık zorunlu eğitimin &ouml;zellikle son d&ouml;rt yıllık diliminin, yani lise kısmının zorunlu olması; okullardaki ders başarısızlığının, d&uuml;zensizliğin, disiplin sorunlarının, suistimallerin ve kalite d&uuml;ş&uuml;kl&uuml;ğ&uuml;n&uuml;n başlıca temel sebeplerinden birisi.&nbsp;</p> <p>ARA ELEMANA &Ccedil;&Ouml;Z&Uuml;M&nbsp;</p> <p>* &Uuml;lkemizde b&uuml;y&uuml;k &ccedil;apta ara eleman eksikliği olduğu bilinmekte. Bu a&ccedil;ığın kapatılması i&ccedil;in &ouml;ncelikle &ouml;ğrencilerin b&uuml;y&uuml;k kısmını mesleki eğitime y&ouml;nlendiren bir uygulamaya ge&ccedil;ilmesi gerekmekte.</p> <p>* Mesleki eğitimde en &ouml;nemli konulardan birisi mesleki eğitimin itibarının y&uuml;kseltilerek &ouml;zendirilmesi. Bu okullar başka bir liseye girmeyi becerememiş olanların mecburen gittiği okullar olmaktan &ccedil;ıkarılmalı. Bunun i&ccedil;in de meslek liseleri m&uuml;hendis olmanın ilk basamağı olarak g&ouml;sterilebilir. İ&ccedil;erikleri de bu bağlamda yenilenerek itibar kazandırılıp m&uuml;hendis olmak isteyen &ouml;ğrencilerimizin &ouml;ncelikli tercih edeceği h&acirc;le d&ouml;n&uuml;şt&uuml;r&uuml;lebilir.&nbsp;</p> <p>ETKİSİ ZAYIF KALACAK</p> <p>* Mill&icirc; Eğitim Bakanlığında, yaklaşık iki yıldır s&uuml;ren ve adı &ldquo;T&uuml;rkiye Y&uuml;zyılı Maarif Modeli&rdquo; olan geniş &ccedil;aplı yenilik &ccedil;alışmaları s&uuml;rmekte. Bu &ccedil;er&ccedil;evede, zorunlu eğitim kaldırılmadık&ccedil;a, &ouml;ğrenci &ccedil;oğunluğunu mesleğe y&ouml;nlendiren yenilik&ccedil;i y&ouml;ntemler hayata ge&ccedil;irilmedik&ccedil;e, ortaya konan vizyon eğitimciler tarafından yeterince sahiplenilmedik&ccedil;e m&uuml;fredat d&ouml;n&uuml;ş&uuml;mlerinin etkisi zayıf kalacak. &nbsp;&nbsp;</p> <p>* Ortaokul sonrasında, ailevi şartları, farklı kariyer hesapları ya da başka sebeplerle &ouml;rg&uuml;n eğitime devam etmek istemeyenlerin a&ccedil;ık &ouml;ğretime-akşam liselerine ge&ccedil;işini sınırlandırmak hatta imk&acirc;nsız h&acirc;le getirmek eğitimin ruhuyla &ccedil;elişmekte, insana saygı ilkesiyle tezat teşkil etmekte.</p> <p>* &Ouml;ncelikli olarak ilkokuldan &uuml;niversiteye eğitim bir b&uuml;t&uuml;n olarak ele alınmalı. Geniş katılımlı istişarelerle lise ve mesleki eğitimi yapılandırırken, b&uuml;rokratlar yanında iş d&uuml;nyasının da temsilcileri katkı sunmalı.</p> <p>UZUN VADELİ PLAN ŞART</p> <p>* Eğitimin her kademesinde d&uuml;zenlemeler yapılırken kısa s&uuml;reli ve dar kapsamlı menfaatlerden &ccedil;ok uzun vadeli planlar ile kalıcı faydalar d&uuml;ş&uuml;n&uuml;lmeli.&nbsp;</p> <p>* &Uuml;niversitelerde b&ouml;l&uuml;mlerin kontenjanları talebe g&ouml;re değil &uuml;lkemizin ihtiya&ccedil;larına, n&uuml;fusa ve istihdam imk&acirc;nlarına g&ouml;re planlanmalı, kontenjanlar belirlenirken pop&uuml;list yaklaşımlardan uzak durulmalı.</p> <p>EZBER &Uuml;ZERİNE KURULMUŞ SİSTEM</p> <p>&Uuml;&ccedil; dernek yaptıkları a&ccedil;ıklamada şunu ifade ettiler:</p> <p>Zorunlu eğitim sınırları belirlenmiş m&uuml;fredat tekeli ile eğitimi okulların duvarları arasında hapsetmekte. K&acirc;ğıt &uuml;zerinde y&uuml;r&uuml;t&uuml;len teorik ağırlıklı yapıya mahk&ucirc;m kılmakta. Eğitim o y&uuml;zden &Ouml;SYM&rsquo;nin h&acirc;kimiyetine girmekte. B&ouml;ylece eğitim bilgilerin arasında diyalektik ve mantıksal bir ilişki kurmayı &ouml;ğretmekten ziyade, bilgilerin mekanik olarak ezberlendiği bir sınav sistemi haline gelmekte ve insan hayatı salt bir sınav mantalitesine indirgenmekte. Sınav ve mekanik bilginin &ouml;ne &ccedil;ıktığı b&ouml;yle bir sistemde eğitim emek harcamadan, denemeden, tecr&uuml;be etmeden &ouml;ğrendiğini zannetmeye ve y&uuml;zeysel bir kazanıma d&ouml;n&uuml;şmekte.</p> <p>DO&Ccedil;. DR. KIZILTAŞ: İLK OKUL 5 YILA &Ccedil;IKARILMALI</p> <p>Do&ccedil;. Dr. Yusuf Kızıltaş &ldquo;12 yıllık zorunlu eğitimin g&ouml;zden ge&ccedil;irilmesi gerekir. İlkokul beş yıla &ccedil;ıkarılmalı. Liseler zorunlu olmamalı&rdquo; diye konuştu.</p> <p>BAKAN TEKİN: YAKINDA TARTIŞMAYA A&Ccedil;ILIR</p> <p>Ge&ccedil;tiğimiz g&uuml;nlerde katıldığı yayında 12 yıllık zorunlu eğitim tartışmaları Mill&icirc; Eğitim Bakanı Yusuf Tekin&rsquo;e soruldu. Bakan Tekin &ldquo;Zorunlu eğitimin &ccedil;ok olduğunu, yakında bunun tartışmaya a&ccedil;ılacağını ben de tahmin ediyorum. Bu kadar uzun bir s&uuml;re standart bir eğitime &ccedil;ocukları tabi tutmak doğru olmayabilir&rdquo; dedi.</p> <p><br /> KAYNAK: T&Uuml;RKİYE GAZETESİ</p>

Yorumlar (0)

İlk yorumu siz yapın.

Yorumlar moderasyon onayından sonra yayınlanır.