23 Haziran 2026, Salı 💵 💶 🥇
SON DAKİKA
TÜRKİYE

Astronot Gezeravcı, Konya'da üniversitelilerle buluştu:

- "Çok şükür devletimizin güçlü iradesiyle, Sayın Cumhurbaşkanımızın vizyonuyla, yıllardır mahrum kaldığımız ama fazlasıyla hak ettiğimiz uzaydaki yerimizi adım adım almaya başladık" - "Ülkemizin üzerinden her 2-3 gün içinde geçiş yaptık. İnsanın tüyleri diken diken oluyor. Kendi ülkesini, güzelliklerini aynı anda tek bir karede görebilmek müthiş bir tecrübeydi"

22.02.2024 21:19 1738 okunma 0 yorum
Yazı boyutu
Astronot Gezeravcı, Konya'da üniversitelilerle buluştu:
<p>KONYA (AA) - T&uuml;rkiye&#39;nin ilk astronotu Alper Gezeravcı, &quot;&Ccedil;ok ş&uuml;k&uuml;r devletimizin g&uuml;&ccedil;l&uuml; iradesiyle, Sayın Cumhurbaşkanımızın vizyonuyla, yıllardır mahrum kaldığımız ama fazlasıyla hak ettiğimiz uzaydaki yerimizi adım adım almaya başladık.&quot; dedi.</p> <p>Gezeravcı, Sel&ccedil;uk &Uuml;niversitesi Sultan Alparslan K&uuml;lt&uuml;r Merkezi&#39;nde d&uuml;zenlenen programda, &ouml;ğrencilerle birlikte olmaktan b&uuml;y&uuml;k heyecan duyduğunu ifade etti.</p> <p>Uzay yolculuğunun başladığı g&uuml;nlere ilişkin anısını paylaşan Gezeravcı, &quot;&Ccedil;ok ş&uuml;k&uuml;r devletimizin g&uuml;&ccedil;l&uuml; iradesiyle, Sayın Cumhurbaşkanımızın vizyonuyla, yıllardır mahrum kaldığımız ama fazlasıyla hak ettiğimiz uzaydaki yerimizi adım adım almaya başladık. Y&uuml;z yıllık tarihimizde bu alanda herhangi bir tecr&uuml;be imkanı bulamamış olmamıza rağmen insanlı uzay g&ouml;revlerinde ilk defa gittiğimiz ve vatanımızda insanımızın tecr&uuml;belerinden faydalanma imkanımızın olmadığı bir alanda alnımızın akıyla hedef koyduğumuz b&uuml;t&uuml;n deneyleri, b&uuml;t&uuml;n hedefleri ger&ccedil;ekleştirerek, &ccedil;ok ş&uuml;k&uuml;r hakkını vererek bu g&ouml;revi tamamlayıp &uuml;lkemize d&ouml;nd&uuml;k.&quot; diye konuştu.</p> <p><img alt="" src="http://www.seydisehirhaber.com/resimler/images/AA-20240222-33783189-33783181-ASTRONOT_GEZERAVCI_KONYADA_UNIVERSITELILERLE_BULUSTU.jpg" style="height:427px; width:640px" /></p> <p>- Ayağının tozuyla sonrasındaki &ccedil;alışmalara hazırlık talimatı almış</p> <p>Gezeravcı, bilim misyonları sonu&ccedil; aşamalarının tahlil ve analiz s&uuml;recinin devam ettiğini vurgulayarak, &quot;Yıllardır fazlasıyla hak ettiğimiz, b&uuml;nyemizde bulunan potansiyel g&uuml;c&uuml;m&uuml;z&uuml; tetikleyecek, &ouml;zg&uuml;venimizin ayağa kaldırmasına vesile olması a&ccedil;ısından artık teredd&uuml;ts&uuml;z, kuşkusuz istediğiniz şekilde y&uuml;r&uuml;me şansınız var. 19 Ocak&#39;ta başlattığımız g&ouml;revi 9 Şubat tarihinde tamamladık. 3 g&uuml;n sonrasında T&uuml;rkiye&#39;ye ulaştık. Daha bir haftası ge&ccedil;meden ayağımız tozuyla girdiğimiz ilk toplantıda verilen talimat, bir an &ouml;nce bundan sonra yapılacak g&ouml;revlerin de planlaması y&ouml;n&uuml;nde işlem adımlarına başlamamız y&ouml;n&uuml;nde oldu.&quot; ifadelerini kullandı.</p> <p>- &quot;Kara delik var mı, g&ouml;rd&uuml;n&uuml;z m&uuml;&#39; diye soruluyor&quot;</p> <p>Gezeravcı, bir &ouml;ğrencinin, uzay yolculuğu s&uuml;recinde yaşadıklarını sorması &uuml;zerine, &quot;Atmosfere geliş aşaması, d&ouml;n&uuml;ş kısmındaki en riskli b&ouml;l&uuml;m. Gidişte de fırlatma ger&ccedil;ekleştikten sonra maksimum dinamik basıncın yakalandığı bir nokta var. En kritik b&ouml;l&uuml;m&uuml; teşkil ediyor. Roketin &uuml;zerinde yanma ve hızlı katediş ve farklı reaksiyonların ger&ccedil;ekleşmesi neticesinde, &uuml;zerine gelen fiziksel şartların maksimum seviyeye ulaştığı an. Yaklaşık 3 ila 55 kilometre arasında bir kısım var. &#39;Kara delik var mı, g&ouml;rd&uuml;n&uuml;z m&uuml;&#39; diye soruluyor. Eğer tabire karşılık edecek bir şey varsa orası bir kara delik. Bu b&ouml;l&uuml;m kontrols&uuml;z bir b&ouml;l&uuml;m. Hi&ccedil; kimsenin oraya m&uuml;dahale etmeye g&uuml;c&uuml; yetmiyor. Kontroll&uuml; bir şekilde giriyorsunuz. Kontrols&uuml;z bir b&ouml;lgenin i&ccedil;inden ge&ccedil;iyorsunuz. O alan i&ccedil;erisine girdiğiniz andan itibaren her t&uuml;rl&uuml; dışarıdan iletişim kesiliyor. Hi&ccedil;bir komut alamıyor, iletişim kurulamıyor.&quot; diye cevap verdi.</p> <p>- Kaps&uuml;lden kendi &ccedil;ıkmak istemiş</p> <p>D&uuml;nyaya ayak bastığında yaşadıklarına ilişkin Gezeravcı, &quot;Kaps&uuml;l&uuml;n dışına &ccedil;ıkmak i&ccedil;in normalde iki kişi eşlik ediyor. Diğer iki arkadaşımız onların eşliğinde alındıktan sonra sıra bana geldiğinde, &#39;M&uuml;dahale etmeyin. kendim &ccedil;ıkmak istiyorum&#39; dedim. &Ouml;nce biraz teredd&uuml;t ettiler. Rahat bir şekilde &ccedil;ıktığımı g&ouml;rd&uuml;ler. Dışarıda iki doktorumuz karşıladı.&quot; dedi.</p> <p>Gezeravcı, astronotluğun zorlu taraflarının sorulmasına ise her mesleğin kolay veya zorlu yanları olduğunu s&ouml;yledi.</p> <p>Her meslek dalının biraz daha emek sarf edilmesi gereken yerleri olduğuna işaret eden Gezeravcı, &quot;Niyet ettikten ve bir yola başvurduktan sonra herkes bu işi yapabilir. Hayallerimi bug&uuml;ne kadar hep engellemiş olmam sebebiyle olmaması gereken en son kişi belki bendim. Yani hayallerime bile almamış bir insan olarak, devletimiz buna imkan verdi, bize y&uuml;r&uuml;yecek bir yolu a&ccedil;tıktan sonra ben olduysam, şu anda bu yaşta sizin hayallerinizi engellemenize gerek yok. Dolayısıyla astronot olmak bir&ccedil;ok zor meslek dalını icra eden başka insanlarımızın meslekleriyle eş değer zorluklara sahip. Fiziksel şartları farklı ama nihayetinde uzaydan gelen insanlar değil. Uzaya ge&ccedil;ici, gidip d&ouml;nen insanlar. İ&ccedil;inizden &ccedil;ıkmış insanlar.&quot; diye konuştu.</p> <p>- En keyifli zamanı d&uuml;nyayı izlemek olmuş</p> <p>Gezeravcı, g&ouml;revin en keyifli anlarının ne olduğu sorusuna, &quot;Bize de verilen &ouml;devler, oraya g&ouml;t&uuml;rd&uuml;ğ&uuml;n&uuml;z 13 tane deneyin tamamlanmasıydı. &Ccedil;ok ş&uuml;k&uuml;r planlı takvim dahilinde &ouml;devlerimizi, deneylerimizi tamamladık. Kalan zamanda T&uuml;rk&ccedil;e&#39;de &#39;kubbe&#39; anlamına gelen, i&ccedil;i de camlarla bezenmiş b&uuml;t&uuml;n d&uuml;nyayı g&ouml;zleyebildiğim, geceyle g&uuml;nd&uuml;z&uuml; her 90 dakikada r&uuml;ya aleminde gibi izleyebildiğimiz bir ortam vardı. Orada ge&ccedil;irdiğimiz zaman dilimi de en keyifli zamandı.&quot; karşılığını verdi.</p> <p>- ISS, 2-3 g&uuml;nde bir T&uuml;rkiye&#39;nin &uuml;zerinden ge&ccedil;miş</p> <p>Uluslararası Uzay İstasyonu&#39;nda (ISS) d&uuml;nyayı g&ouml;zlemlediğindeki duygularının sorulmasına da Gezeravcı, &quot;Yery&uuml;z&uuml;ndeki g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;n&uuml;zde b&uuml;y&uuml;lendiğiniz mekanlar oluyor. Bu mekanların tamamını bir arada olduğunu, hepsini aynı anda g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;n&uuml;z anı d&uuml;ş&uuml;n&uuml;n. O anın cazibesi, m&uuml;kemmel bir şey. ISS&#39;nin &uuml;zerinden ge&ccedil;tiği bir noktada &uuml;lkemizin d&uuml;nya haritasında bile yerini g&ouml;rd&uuml;ğ&uuml;mde her zaman heyecanlanmışımdır. Arkadaşlardan &uuml;lkesinin &uuml;zerinden ge&ccedil;mediği i&ccedil;in &uuml;z&uuml;lenler vardı. &Uuml;lkemizin &uuml;zerinden her 2-3 g&uuml;n i&ccedil;inde ge&ccedil;iş yaptık. İnsanın t&uuml;yleri diken diken oluyor. Kendi &uuml;lkesini, g&uuml;zelliklerini aynı anda tek bir karede g&ouml;rebilmek m&uuml;thiş bir tecr&uuml;beydi.&quot; diye konuştu.</p>

Yorumlar (0)

İlk yorumu siz yapın.

Yorumlar moderasyon onayından sonra yayınlanır.