23 Haziran 2026, Salı 💵 💶 🥇
SON DAKİKA
TÜRKİYE

Aşı mı hasta ediyor, Covid'in kendisi mi?

Aşı pişmanlığı bir sonraki pandemi için ne anlama geliyor? Aşı mı hasta ediyor, Covid'in kendisi mi? Uzmanlar tek tek anlattı!

02.08.2023 10:13 2119 okunma 0 yorum
Yazı boyutu
Aşı mı hasta ediyor, Covid'in kendisi mi?
<p><br /> H&Uuml;RRİYETTE&nbsp;Selin Irmak Ka&ccedil;maz &nbsp;YER&nbsp; ALAN HABERDE</p> <p>Covid-19 aşıları ilk &ccedil;ıktığı g&uuml;nden beri &#39;aşı karşıtları&#39; vardı. Şimdi ise pandemi s&uuml;recinde aşı olan ve sonrasında &quot;Keşke olmasaydım&quot; diyen &#39;aşı pişmanları&#39; ortaya &ccedil;ıktı. Bu kişiler, pişmanlıklarının en temel sebebini aşı olduktan sonra hastalanmaları olarak anlatıyorlar. Uzmanların ise bu kaygıya &ccedil;ok net yanıtları var. &Ouml;te yandan aşı karşıtları ve aşı pişmanlarının sayısının hızla artması &quot;Olası yeni bir pandemide aşı olacak insan kalmayacak, bizi aşılar da mı kurtaramayacak?&quot; sorusunu beraberinde getiriyor. Aşı karşıtlarının ve pişmanlarının iddialarını/endişelerini konunun uzmanlarına sorduk, bilimsel cevaplarla konuya noktayı koyduk<br /> Haberin Devamı</p> <p>2019 yılı sonunda &Ccedil;in&#39;de ortaya &ccedil;ıkan SARS-CoV-2 vir&uuml;s&uuml;n&uuml;n neden olduğu Covid-19 salgını t&uuml;m d&uuml;nyaya hızla yayılmış ve 11 Mart 2020 tarihinde D&uuml;nya Sağlık &Ouml;rg&uuml;t&uuml; (DS&Ouml;) tarafından pandemi ilan edilmişti. Aynı tarihte T&uuml;rkiye&#39;de ilk resmi Covid-19 vakası kaydedilmişti. Ardından gelen karantina &ouml;nlemleri, sokağa &ccedil;ıkma yasakları, artan vakalar ve nihayetinde aşıların bulunması Covid-19 pandemisinde t&uuml;nelin sonundaki ışığı g&ouml;rmemizi sağladı.</p> <p>YAKLAŞIK 14 MİLYAR AŞI YAPILDI</p> <p>DS&Ouml; verilerine g&ouml;re, d&uuml;nya genelinde 13.474.348.801 doz Covid-19 aşısı yapıldı. Toplam aşı sayısı &uuml;lkemizde 139.694.693 olarak kaydedildi.</p> <p>Hem rakamlar hem de konunun uzmanları Covid-19 pandemisinden aşılar sayesinde kurtulduğumuzu s&ouml;yl&uuml;yor. Ancak s&uuml;re&ccedil; bu kadar hızlı ve kolay ilerlemedi. Aşı &ccedil;alışmalarının başladığı andan itibaren g&uuml;venmeyenler, aşıların insanların genlerini değiştirmek i&ccedil;in ortaya &ccedil;ıktığına inananlar ve hatta Covid&rsquo;in değil aşının &ouml;ld&uuml;rd&uuml;ğ&uuml;n&uuml; s&ouml;yleyenler vardı, h&acirc;l&acirc; da var.<br /> Pandemi boyunca kullanımı artan sosyal medya, aşı karşıtlarının da seslerini en &ccedil;ok duyurabildikleri alan oldu. Sosyal medya salgınla ilgili kontrols&uuml;z yanlış bilgilerin, vir&uuml;s&uuml;n teşhisi, tedavisi, &ouml;nlenmesi, kaynağı ve bulaşmasına ilişkin asılsız iddiaların, komplo teorilerinin ve s&ouml;zde bilime dayalı tedavilerin de hızla yayılmasına yol a&ccedil;tı.&nbsp;</p> <p>Pandemi nedeniyle başlatılan kapanmalar ve alınan sosyal mesafe tedbirleri nedeniyle sosyal medya platformlarının bilgilendirme ama&ccedil;lı kullanımı arttı. 2021 verilerine g&ouml;re d&uuml;nya genelinde sosyal medya kullanımı bir &ouml;nceki yıla g&ouml;re y&uuml;zde 11 artarak 4,2 milyar kullanıcıya (y&uuml;zde 54) ulaştı. İlgin&ccedil; bir şekilde T&uuml;rkiye&#39;de sosyal medya kullanımı y&uuml;zde 13 artarak 60 milyon kullanıcıya (y&uuml;zde 70,8) ulaştı.</p> <p>&lsquo;AŞI OLDUĞUMDAN BERİ HIZLI YORULUYORUM&rsquo;</p> <p>&Ouml;te yandan aşıya g&uuml;venen ve sırası geldiğinde t&uuml;m dozlarını eksiksiz yaptıranlar olduğu gibi, tek doz aşı olan, iki dozdan sonra hatırlatma dozunu gereksiz bulanlar da vardı. Şimdilerde ise &lsquo;aşı pişmanlığı&rsquo; diye bir terim ortaya &ccedil;ıktı. Pandemi s&uuml;recinde aşı olup şimdilerde aşı olduğuna pişman olan insanlar s&ouml;z konusu.</p> <p>Aşı Pişmanlığı yaşayan insanlar, bunun sebebinin aşının kendilerini hasta etmesi olduğunu s&ouml;yl&uuml;yor. Aşı pişmanları, &ldquo;Aşı oldum kalp hastalığım &ccedil;ıktı, aşı y&uuml;z&uuml;nden tansiyon hastası oldum, aşılar y&uuml;z&uuml;nden hemen yoruluyorum, aşı oldum sa&ccedil;larım d&ouml;k&uuml;lmeye başladı&rdquo; gibi s&ouml;ylemlerde bulunuyor. Deyim yerindeyse ayakları taşa takılsa koronavir&uuml;s aşısından bilenler dahi var. Şimdi t&uuml;m bu endişelerin, iddiaların yanıtlarını uzmanlardan dinleme vakti&hellip;</p> <p>Konuyla ilgili en net 4 soruyu Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanı Prof. Dr. B&uuml;lent Ertuğrul, Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanı Prof. Dr. Faruk Aydın ve Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanı Prof. Dr. &Ouml;nder Erg&ouml;n&uuml;l yanıtladı.</p> <p>S&Uuml;REKLİ YORGUNLUK, NEFES DARLIĞI, &Ouml;KS&Uuml;R&Uuml;K, DEPRESYON</p> <p>1- COVID-19 SONRASI MEYDANA GELME RİSKİ OLAN SORUNLAR NELER?</p> <p>B&uuml;lent Ertuğrul: Covid-19 sonrası durumu iki gruba ayırabiliriz: Post Covid ve Long Covid.</p> <p>Post Covid sendromu hastalık ge&ccedil;tikten 12 hafta sonra devam eden ve başka bir durumla bağlantı kurulamayan yakınmaların olduğu bir durumdur. Buna uzamış Covid-19 da diyebiliriz. Hastaların &ccedil;oğunda mikrobiyolojik iyileşmeyi g&ouml;steren PCR negatiftir. Long Covid terimi (uzun s&uuml;reli covid), akut Covid-19&#39;dan sonra devam eden veya yeni gelişen semptomları ve bulguları tanımlamak i&ccedil;in yaygın olarak kullanılmaktadır. Hem devam eden semptomatik Covid-19&rsquo;u (4 ila 12 hafta arası); hem de Covid-19 sonrası d&ouml;nemi (12 hafta veya daha fazla) kapsamaktadır.</p> <p>Long Covid, kalıcı bağışıklık yanıtının baskılanmasının yanı sıra akciğer, kalp ve vask&uuml;ler etkilenim dahil olmak &uuml;zere Covid-19&#39;u takiben kalıcı fiziksel, tıbbi ve bilişsel sekelleri i&ccedil;eren patolojik bir durumdur. Semptomlar s&uuml;rekli veya tekrarlayıcı olabilir. En bilinen belirtileri s&uuml;rekli yorgunluk hissi (y&uuml;zde 60 hastada), nefes darlığı (y&uuml;zde 50 hastada), &ouml;ks&uuml;r&uuml;k (y&uuml;zde 20 hastada), eklem ağrısı (y&uuml;zde 30 hastada), g&ouml;ğ&uuml;s ağrısı, kas ağrısı, mide barsak sorunları, baş ağrısı ve bazı psikiyatrik sorunlar (depresyon, unutkanlık, odaklanamama, vb).</p> <p>KORONAVİR&Uuml;S ATLATILDIKTAN SONRA EN AZ 6 AY YAKINMALAR S&Uuml;R&Uuml;YOR</p> <p>Yapılan &ccedil;alışmalar Covid-19 ge&ccedil;irildikten sonra bireylerin y&uuml;zde 15-76&#39;sının en az 6 ay s&uuml;reyle kalıcı yakınmalar yaşayabileceğini g&ouml;stermektedir. Oranın bu kadar geniş aralıkta olması &ccedil;alışmaların yapıldığı hasta gruplarının farklılığından. &Ouml;rneğin altta yatan hastalığı olanlarda bu oran y&uuml;ksek iken sağlıklı bireylerde daha d&uuml;ş&uuml;k. Ancak yine de ortalama y&uuml;zde 50 civarında hasta, hastalığı ge&ccedil;irdikten sonra bile yakınmalarının s&uuml;rd&uuml;ğ&uuml;n&uuml; ifade ediyor. Yine bu hastaların y&uuml;zde 20&#39;si tekrar hastaneye yatmak zorunda kalmıştır.</p> <p>COVID SONRASI KALP KRİZİ RİSKİ 20 KAT ARTTI</p> <p>Covid-19 sonrası &ouml;zellikle kalp krizi riskine de dikkat &ccedil;ekmek gerekiyor. &Ccedil;alışmalar Covid-19&#39;un sadece akciğerleri etkileyen bir hastalık olmadığını ve temel olarak damar yapılarında da ciddi hasra yol a&ccedil;tığını g&ouml;sterdi. Bu da doğal olarak kalp krizine yol a&ccedil;an mekanizmaları tetikler. Yine &ccedil;alışmalar Covid -19 sonrası kalp krizi riskinin &ouml;zellikle ilk bir ayda normal topluma g&ouml;re yaklaşık 20 kat arttığını g&ouml;stermiştir.</p> <p><br /> EN SIK G&Ouml;R&Uuml;LEN YAN ETKİLER AŞI B&Ouml;LGESİNDE KIZARIKLIK VE ŞİŞLİK</p> <p>2- COVID-19 AŞILARININ OLASI YAN ETKİLERİ VE SEBEP OLABİLECEĞİ SAĞLIK SORUNLARI NELERDİR?</p> <p>Faruk Aydın: Pfizer-BioNTech Covid-19 aşısının yan etkileri ayrıntılı olarak araştırılmış ve ABD Hastalık Kontrol ve &Ouml;nleme Merkezleri (CDC) tarafından yaş gruplarına g&ouml;re sınıflandırılmıştır. 18 yaşından b&uuml;y&uuml;k bireyler irdelendiğinde en sık g&ouml;r&uuml;len yan etkinin yaklaşık y&uuml;zde 85 oranda aşı yapılan v&uuml;cut b&ouml;lgesinde kızarıklık, şişlik ve hassasiyet olduğu belirlenmiştir. Aşı olanların yaklaşık y&uuml;zde 77&rsquo;sinda en az bir sistemik yan etki g&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r. Yan etkiler ikinci dozda birinci doza g&ouml;re daha y&uuml;ksek oranda g&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r. Ateş (yaklaşık y&uuml;zde 16), yorgunluk (yaklaşık y&uuml;zde 60), baş ağrısı (yaklaşık y&uuml;zde 52), &uuml;ş&uuml;me ve titreme (yaklaşık y&uuml;zde 35) en sık sistemik yan etkilerdir.</p> <p>Ayrıca, aşı olanların y&uuml;zde 37&rsquo;si yeni kas ağrısı veya kas ağrılarında artış, y&uuml;zde 22&rsquo;si yeni eklem ağrısı veya eklem ağrılarında artış bildirmişlerdir. Mide bulantısı, kusma ve ishal nadir yan etkiler olarak kayıtlara ge&ccedil;miştir. D&ouml;k&uuml;nt&uuml;, kaşıntı, uykusuzluk, terleme ve iştahsızlık diğer bazı ciddi olmayan yan etkilerdir.</p> <p>AŞI SONRASI CİDDİ BİR SAĞLIK SORUNU YOK</p> <p>Bununla birlikte, aşı sonrası ciddi olarak nitelendirilen sağlık sorunu ortaya &ccedil;ıkan vaka sayısı ve incelenen pop&uuml;lasyonun tamamı veya kontrol grubu ile karşılaştırıldığında anlamlı farklılık g&ouml;r&uuml;lmemiştir.</p> <p>Karşılaştırmalı analizler Covid-19 enfeksiyonu sonrası, hastanede tedavi ve izlem gerektiren sağlık sorunlarının &ouml;zellikle kalp, akciğer ve beyin sorunlarının arttığını, enfeksiyon sonrasında ise ge&ccedil;ici veya uzun s&uuml;reli nefes darlığı, huzursuzluk, yorgun hissetme, bilişsel eksiklik hissetme gibi kısıtlılıkların ortaya &ccedil;ıktığını g&ouml;stermektedir. G&ouml;r&uuml;ld&uuml;ğ&uuml; gibi aşının neden olduğu yan etkiler ile ge&ccedil;irilen ciddi hastalığın sonu&ccedil;ları karşılaştırıldığında aşının olumsuzluklarının g&ouml;z ardı edilebileceği s&ouml;ylenebilir.</p> <p>Bunu yolculuklarda u&ccedil;ak ve otomobil kullanırken alınan risklere benzetebilirsiniz. &Uuml;lkemizde ve t&uuml;m d&uuml;nyada u&ccedil;ağa binmeye korkanların sayısı otomobile oranla &ccedil;ok daha y&uuml;ksektir. Ancak istatistiksel olarak bakıldığında bir kişinin u&ccedil;ak kazası yaşama riski milyonda bir, &ouml;l&uuml;m riski 11 milyonda birdir. Otomobil yolculuğunda &ouml;l&uuml;m riski ise beş binde birdir.</p> <p>AŞILAR DEĞİL COVID GE&Ccedil;İRMEK RİSKLERİ ARTIRDI</p> <p>B&uuml;lent Ertuğrul: Yapılan t&uuml;m bilimsel &ccedil;alışmalar Covid-19 aşılarının kalp krizi dahil ciddi hastalık oluşturma riskinin olmadığını g&ouml;stermiştir. &Ouml;zellikle ciddi katılımcı sayısı olan (100 binin &uuml;zerinde) son yapılan &uuml;&ccedil; &ccedil;alışmada aşıların kalp krizi riskini arttırmadığı tam tersine riski azalttığı g&ouml;sterilmiştir. Aynı &ccedil;alışmalar yine aşıların inme riskini de azalttığını g&ouml;stermiştir. &Ouml;rneğin aşı sonrası kalp krizi ge&ccedil;irme riski genel toplumdan farklı bulunmamış ve 75 yaş ve &uuml;zerinde ise bu riskin sadece 1,29 kat olduğu belirtilmiştir. Aşı olmayanlarda bu riskin 20 kat olduğu d&uuml;ş&uuml;n&uuml;ld&uuml;ğ&uuml;nde aslında aşıların kalp krizine karşı da ciddi bir koruma sağladığı s&ouml;ylenebilir.&nbsp;</p> <p>Unutulmaması gereken bir durum da t&uuml;m d&uuml;nyada gen&ccedil; yaş &ouml;l&uuml;mlerin en &ouml;nemli nedeninin kalp krizi olduğudur. Covid-19 ge&ccedil;irmek bu riski arttırmıştır. &Ccedil;evremizde bu hastalıkla karşılaşılan her durumu Covid-19 ve kişilerin kendi risk fakt&ouml;r&uuml;ne bağlamak yerine aşıya bağlamak anlaşılır bir durum değildir.</p> <p>Aşı olanlarda g&ouml;r&uuml;len inme, kalp hastalığı oranları, aşı olmayanlara g&ouml;re daha y&uuml;ksek değildir. Bu konuda ciddi dergilerde &ccedil;ok sayıda &ccedil;alışma yapılmıştır. Ama bazı kişiler, o bilimsel yazıların yayınlandığı dergilerin de ila&ccedil; firmaları tarafından fonlandığını s&ouml;ylediler ve s&ouml;ylemeye devam ediyorlar. Oysa şu artık &ccedil;ok a&ccedil;ık bir ger&ccedil;ek, aşı olmayan n&uuml;fusta &ouml;l&uuml;m oranı &ccedil;ok daha y&uuml;ksek. 538 bin 159 &ouml;l&uuml;m&uuml;n değerlendirildiği ve sonu&ccedil;ları ge&ccedil;tiğimiz hafta yayınlanan bir &ccedil;alışmada, Mart 2020 ile Aralık 2021 arasında Florida ve Ohio&#39;da 25 yaş ve &uuml;st&uuml; bireyler arasındaki fazladan &ouml;l&uuml;m oranı, Covid-19 aşıları sonrası d&ouml;nemde cumhuriyet&ccedil;i se&ccedil;menlerde demokrat se&ccedil;menlere g&ouml;re &ouml;nemli &ouml;l&ccedil;&uuml;de daha y&uuml;ksek bulundu. ABD&rsquo;de cumhuriyet&ccedil;i kesim daha az eğitimlidir ve bu kesimde son zamanlarda aşı karşıtlığının ve hatta bilim karşıtlığının azımsanmayacak şekilde g&uuml;&ccedil;lendiğini biliyoruz. Bunun bedeli olarak da &ouml;l&uuml;m oranının o kesimde, diğer kesime g&ouml;re neredeyse 5 kat daha fazla olduğu ortaya &ccedil;ıktı.</p> <p>Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanı Prof. Dr. &Ouml;nder Erg&ouml;n&uuml;l<br /> AŞI KARŞITLIĞI İLE &Ouml;L&Uuml;M KARŞITLIĞI ARASINDA BİR TERCİH</p> <p>3- AŞI OLANLARIN &Ouml;NEMLİ BİR KISMININ AŞIYLA İLGİLİ D&Uuml;Ş&Uuml;NCELERİNİN &ldquo;KEŞKE OLMASAYDIM GEREK YOKTU&rdquo; ŞEKLİNDE DEĞİŞMESİ OLASI BİR YANİ PANDEMİDE BİZE NASIL YANSIYACAK? BİR PANDEMİ DAHA &Ccedil;IKARSA VE AŞI BULUNSA BİLE BİZİ AŞI DA MI KURTARAMAYACAK?</p> <p>Faruk Aydın: Aşılar binlerce yıllık g&ouml;zlemlerin, son on yılların teknolojisinin birleştirilmesi ile oluşturulmuş toplumsal kazanımlardır. İnsan yaşam beklentisinin tarih boyunca ilk kez bu kadar y&uuml;kselmesinin ve d&uuml;nya n&uuml;fusunun 8 milyara ulaşmasının arkasındaki en &ouml;nemli desteklerden biri de aşılardır. Dolayısıyla, aşı karşıtlığı ve pişmanlığı ile &ouml;l&uuml;m karşıtlığı ve pişmanlığı arasında tercih yapılması durumunda ikincisi daha ağır basacaktır.</p> <p>YENİ PANDEMİLER &Ccedil;IKABİLİR, İNSANOĞLU G&Uuml;&Ccedil;L&Uuml; DERSLER &Ccedil;IKARMIYOR</p> <p>&Ouml;nder Erg&ouml;n&uuml;l: Ge&ccedil;mişe hayıflanarak bakanlar her zaman olacaktır. Ama tarihin akışı ileriye doğrudur. Gelecek ne g&ouml;sterir bilinmez. Yeni pandemiler &ccedil;ıkabilir. Y&uuml;zyılımızın ilk pandemisi 2009-2010 kuş gribi pandemisiydi. 10 yıl sonra da ger&ccedil;ekten &ccedil;ok daha b&uuml;y&uuml;k ve etkili bir pandemi yaşandı. İleride de olabilir. Eğer ileride pandemi olursa, benzer temel sorunlar yeniden yaşanacaktır. İnsanoğlunun &ccedil;ok g&uuml;&ccedil;l&uuml; dersler &ccedil;ıkarmadığını biliyoruz, &ouml;zellikle araya zaman girerse pek &ccedil;ok şey unutulur. Sonra yeniden yaşanır. Akılcı olan bireyler ve toplumlar daha &ccedil;ok ders &ccedil;ıkarmış olacaklardır. Umarım biz de &uuml;lke olarak bu arada akılcı işler yaparız.</p> <p>AŞI KARŞITLIĞI COVID&rsquo;DEN &Ccedil;OCUKLUK AŞILARINA SI&Ccedil;RADI</p> <p>4- COVID AŞISI KARŞITLIĞINDAN SONRA &Ccedil;OCUKLUK D&Ouml;NEMİ AŞILARI İ&Ccedil;İN DE CİDDİ BİR &Ouml;NYARGI OLUŞMAYA BAŞLADI. AŞI KARŞITLIĞI HALK SAĞLIĞI ANLAMINDA CİDDİ TEHLİKELER YARATACAK DURUMA MI GELİYOR?</p> <p>B&uuml;lent Ertuğrul: AŞI KARŞITLIĞI t&uuml;m d&uuml;nyada yayılan bir eğilim ve Covid-19 nedeniyle bu durum ne yazık ki arttı. Buna bağlı olarak d&uuml;nyada &ccedil;ocuklarına &ccedil;ocukluk &ccedil;ağı aşılarını yaptırmayan ciddi bir n&uuml;fus oluştu. Sonu&ccedil; ise bu hastalıklara karşı duyarlı insan sayısının artması ve hastalıkların g&ouml;r&uuml;lme sıklığının artması oldu. &Uuml;lkemizde yaşadığımız kızamık olgu sayısının artmasındaki temel nedenlerden biri işte bu aşı karşıtlığına bağlı kızamık aşısı yapılma sayısının d&uuml;şmesi.</p> <p>Ge&ccedil;mişte aşılama sayesinde oluşan toplumsal bağışıklık ile kızamık hastalığını neredeyse hi&ccedil; g&ouml;rmezken şimdi acile ateş ve d&ouml;k&uuml;nt&uuml; ile gelen her &ccedil;ocukta hekimler kızamık hastalığını da d&uuml;ş&uuml;nmek zorunda. &Ouml;n&uuml;m&uuml;zdeki g&uuml;nlerde diğer &ccedil;ocukluk &ccedil;ağı hastalıklarının sayısında da artış olması hi&ccedil; şaşırtıcı olmayacaktır.</p> <p>ZAMAN TERSİNE Mİ D&Ouml;N&Uuml;YOR?</p> <p>Yani kızamık, difteri, boğmaca gibi &ccedil;ocukların yaşamını tehdit eden, &ccedil;ocuk felci gibi &ccedil;ocuğu t&uuml;m yaşamı boyunca sakat bırakan hastalıkların g&ouml;r&uuml;lmesi zamanı tersine &ccedil;eviren bir durum. Aşılar sayesinde insanın ortalama yaşam s&uuml;resi ge&ccedil;en y&uuml;zyılda artmışken şimdi zamanın tersine &ccedil;evrilmesi yeniden bizi aşı &ouml;ncesi duruma mı d&uuml;ş&uuml;recek? Umarım b&ouml;yle olmaz ve aşı karşıtlığının bir d&uuml;ş&uuml;nce &ouml;zg&uuml;rl&uuml;ğ&uuml; olarak ele alınmasına yol a&ccedil;an yalancı demokratlığı bir kenara bırakarak &ccedil;ocuklarımızı ve elbette toplumu korumaya devam ederiz.</p> <p>&lsquo;AŞISIZLIĞIN YARATTIĞI KIZAMIK SALGINI&rsquo;</p> <p>&Ouml;nder Erg&ouml;n&uuml;l: T&uuml;rkiye&rsquo;de ciddi sayıda kızamık olguları var bu yıl. Bunun adına salgın denilsin ya da denilmesin, T&uuml;rkiye, bu yıl saptanan kızamık olgularıyla, Avrupa&rsquo;nın en y&uuml;ksek rakamına ulaşan &uuml;lkelerden biri oldu. Bu durum, &ldquo;Aşısızlığın yarattığı kızamık salgını&rdquo; olarak anılacak.</p>

Yorumlar (0)

İlk yorumu siz yapın.

Yorumlar moderasyon onayından sonra yayınlanır.